Patiënten die in ziekenhuizen worden opgenomen, voelen zich ten opzichte van twee jaar geleden beter behandeld door verpleegkundigen. Ze hebben het gevoel dat verpleegkundigen deskundiger zijn en meer tijd voor hen uittrekken.
Dat blijkt uit een imagometing van onderzoeksbureau Synovate in opdracht
van de NVZ vereniging van ziekenhuizen. Ook het algehele imago van Nederlandse
ziekenhuizen is verbeterd. Publiek en patiënten geven de ziekenhuizen in 2008
het cijfer 7,1. In 2006 was dit nog een 6,9.
van de NVZ vereniging van ziekenhuizen. Ook het algehele imago van Nederlandse
ziekenhuizen is verbeterd. Publiek en patiënten geven de ziekenhuizen in 2008
het cijfer 7,1. In 2006 was dit nog een 6,9.
Persoonlijke aandacht
Synovate noemt de stijging van 6,9 naar 7,1 significant. Imagometingen
laten namelijk zelden schommelingen zien. De stijging van de waardering is
vooral terug te vinden in aspecten die publiek en patiënten van groot belang
vinden, zoals kwaliteit van zorg en bejegening. Ze zijn met name meer tevreden
over de persoonlijke aandacht in ziekenhuizen. Verpleegkundigen spelen daarin
een belangrijke rol.
laten namelijk zelden schommelingen zien. De stijging van de waardering is
vooral terug te vinden in aspecten die publiek en patiënten van groot belang
vinden, zoals kwaliteit van zorg en bejegening. Ze zijn met name meer tevreden
over de persoonlijke aandacht in ziekenhuizen. Verpleegkundigen spelen daarin
een belangrijke rol.
Bereikbaarheid
In het onderzoek werd ook de
verpleegkundigen en ander ziekenhuispersoneel zelf gevraagd naar hun mening. Het
draait daarbij om de vraag hoe zij denken dat publiek en patiënt over
ziekenhuizen oordelen (verondersteld imago). Verpleegkundigen dachten dat hun
bereikbaarheid lager was dan in 2006. Dit werd ook door de onderzoeksresultaten
bevestigd. Een opvallende conclusie, aangezien opgenomen patiënten juist ook
vonden dat verpleegkundigen meer tijd en aandacht aan hen besteden.
In het onderzoek werd ook de
verpleegkundigen en ander ziekenhuispersoneel zelf gevraagd naar hun mening. Het
draait daarbij om de vraag hoe zij denken dat publiek en patiënt over
ziekenhuizen oordelen (verondersteld imago). Verpleegkundigen dachten dat hun
bereikbaarheid lager was dan in 2006. Dit werd ook door de onderzoeksresultaten
bevestigd. Een opvallende conclusie, aangezien opgenomen patiënten juist ook
vonden dat verpleegkundigen meer tijd en aandacht aan hen besteden.
Campagne
Het imago-onderzoek is onderdeel van de
imagocampagne ‘Het Ziekenhuis Zorgt’ van de Nederlandse ziekenhuizen. Met deze
campagne willen de ziekenhuizen een meer realistisch beeld van zichzelf tonen.
De tweede campagnegolf van 2008 start op 22 september.
Het imago-onderzoek is onderdeel van de
imagocampagne ‘Het Ziekenhuis Zorgt’ van de Nederlandse ziekenhuizen. Met deze
campagne willen de ziekenhuizen een meer realistisch beeld van zichzelf tonen.
De tweede campagnegolf van 2008 start op 22 september.
Door: redactie Nursing, Aliëtte Jonkers
Lees ook:
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account