• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Overig Overig

Patiënten willen centraal aanspreekpunt

Gepubliceerd op: 24 april 2008
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Patiënten in ziekenhuizen willen één centrale persoon die hun informatie geeft over hun ziekte en behandeling. Dat is een voorlopige conclusie uit een onderzoek van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) dat maandag is ingezet.

De patiëntenorganisatie
startte toen een meldpunt waar patiënten zich konden uitspreken over de
klantvriendelijkheid van ziekenhuizen.
Volgens een woordvoerder hebben
sindsdien duizend mensen gereageerd. Ongeveer 60 procent had kritiek. Van de
personen die opgenomen waren geweest, beklaagde 52 procent zich over de
versnipperde informatievoorziening. Iets meer dan 40 procent vond het hinderlijk
dat patiënten steeds opnieuw hun verhaal moesten vertellen, soms wel tien keer
per opname.
Weinig voorlichting
Bijna 40 procent van de respondenten was van mening dat artsen en ander
medisch personeel te weinig tijd besteedden aan goede voorlichting aan de
patiënt. Een meerderheid (72 procent) van de opgenomen patiënten was wel
tevreden over de manier waarop het ontslag uit het ziekenhuis was geregeld. De
patiënten kregen goede informatie over bijvoorbeeld de medicijnen die ze moesten
blijven slikken en bijvoorbeeld over de inschakeling van thuiszorg.
 
Lastig
Van de patiënten die via een polikliniek waren
geholpen, vond 23 procent het lastig dat afspraken voor verschillende
behandelingen in het ziekenhuis niet via één centraal loket konden worden
gemaakt.
 
 
Meldpunten in de zorg

Gepubliceerd op: 24 april 2008
Door: Redactie Nursing

Thema:

Overig

Tags:

Verpleegkundig dossier

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Overig

Overig

Het Nursing-magazine van november is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van november is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van oktober is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van september is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van juli/augustus is uit: lees de artikelen online

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren