• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Overig Overig

Stoorzenders bij risicosignalering in de zorg

Gepubliceerd op: 13 juni 2016
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Risicosignalering is belangrijk om als verzorgende ig goede zorg te bieden. Voor een goede observatie is een neutrale houding van essentieel belang. Maar hoe zorg je hiervoor? Dit zijn stoorzenders van een neutrale houding.

  • Onzekerheid/onervarenheid: de cliënt voelt zich niet op zijn gemak bij jou en zal niet het achterste van zijn tong laten zien.
  • Verbaal en non-verbaal sluiten niet goed bij elkaar aan: je woorden zeggen iets anders dan je houding. Dit geeft verwarring bij de cliënt.
  • Vooringenomenheid: je ziet alleen wat je wilt zien.
  • Je eigen normen en waarden wegen zwaar: dit levert een gekleurde waarneming op.
  • Desinteresse of weerstand: dit zorgt voor terughoudendheid of irritatie bij de cliënt.
  • Sympathie en antipathie: naar een cliënt die je niet mag kijk je anders, dan naar een cliënt die je heel aardig vindt. In beide gevallen kan het je observatie beïnvloeden en bestaat de kans dat je van iemand alleen de positieve kanten ziet.
  • Je emotionele en lichamelijke gesteldheid: vermoeidheid, een slecht humeur, persoonlijke zorgen en niet goed slapen zorgt voor minder scherpte en verstoren een heldere kijk op de zaak.
  • Niet goed aansluiten bij de cliënt: Wanneer jouw taalgebruik en toon niet aansluiten bij die van de cliënt, zal hij je niet goed begrijpen. Dus zorg ervoor dat je een taal spreekt die de cliënt verstaat. Gebruik duidelijke voorbeelden en vermijd jargon. 

Deze tips komen uit het nieuwe boek ‘Risicosignalering in de zorg’. Tijdschrift voor Verzorgenden mag drie exemplaren van dit handige boek verloten. Winnen? Stuur dan een mail naar redactie.tvv@bsl.nl ovv Risicosignalering. Deze actie duurt tot 20 juni. Klik hier om het boek te bestellen >> 

Gepubliceerd op: 13 juni 2016
Door: Rhijja Jansen

Thema:

Overig

Tags:

TVV

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Overig

Overig

Het Nursing-magazine van november is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van november is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van oktober is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van september is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van juli/augustus is uit: lees de artikelen online

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren