• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Overig Overig

Tips voor communiceren met artsen

Gepubliceerd op: 3 juni 2011
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Enkele adviezen van Yolanda Witman, aangevuld met tips van collega’s*

– Verpleegkundigen hebben oog voor het sociale, artsen zijn meer gericht op het lichaam. Begin je vraag als arts: ‘Mw. Bakker is opgenomen met een pneumonie en dit speelt er nog meer’. Zo ziet de arts de patiënt voor zich, vóór je bijvoorbeeld begint over de situatie thuis.

– Een arts komt visitelopen om snel informatie te krijgen en beslissingen te nemen. Speel hierop in door vlot en overzichtelijk informatie aan te bieden, bijvoorbeeld volgens het ABCDE-principe (Airway; Breathing; Circulation; Disability; Environment/Exposure).

– Artsen waarderen follow-up. Vraagt de arts je dus om tweemaal daags te temperaturen, meld dan spontaan de volgende dag de temperatuur. En rapporteer al wat hij besluit, zodat je collega zich morgen ook een goed voorbereide verpleegkundige kan tonen.

– Niet alle belangrijke feiten zijn van belang voor de arts. Vertel bijvoorbeeld niet welke problemen in de thuissituatie spelen, maar geef aan of en wanneer voldoende zorg is ingezet om ontslag te kunnen realiseren.

– Geef feedback in de vorm van een vraag. Ben je het niet eens met een arts, zeg dan niet: ‘Dat vind ik raar’, maar ‘Waarom doe je dat zo?’

– Artsen hebben oogkleppen op tijdens een drukke visite, waardoor ze minder merken van patiëntenreacties of verpleegkundige frustraties. Op deze manier schermt een arts zich af van afleidingen en werkt hij efficiënter. Wijs hem hierop of leer er zelf van.

– Bescherm jezelf. Wijs de arts zo nodig op zijn verantwoordelijkheid om de patiënt te helpen. Rapporteer altijd wat je hem hebt gevraagd en hoe hij reageerde. Zo is duidelijk waar het probleem ligt, als er door de keuze van de arts iets misloopt.

* www.ziekenhuisforum.nl

Het artikel ‘Rondje van de zaak’ Zo haal je het beste uit de artsenvisite werd gepubliceerd in Nursing oktober 2009 en is geschreven door Sandra Kleefstra

Gepubliceerd op: 3 juni 2011
Door: Redactie Nursing

Thema:

Overig

Tags:

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Overig

Overig

Het Nursing-magazine van november is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van november is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van oktober is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van september is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van juli/augustus is uit: lees de artikelen online

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren