Hoe stellen we de wensen van cliënten nóg meer centraal, en passen we de zorg hierop aan? Dat is de hamvraag rondom het project ‘Leven zoals je wilt’. Zonnehuisgroep Amstelland is een van de zorgorganisaties die hieraan meedoet. Tijdschrift voor Verzorgenden belde met projectleider Annelijn van der Slikke.
De wens van de cliënt staat in veel zorginstellingen toch al centraal?
‘Veel zorginstellingen hebben dat idee, ja. Maar als je meer aandacht aan dit onderwerp besteedt, blijken er toch meer wensen van bewoners te zijn, en ook de mogelijkheden om die te vervullen.’
Dat klinkt nogal vaag, hoe is dit idee ontstaan?
‘Dit is een initiatief van de zorgkantoren Zorg en Zekerheid en Zilveren Kruis, samen met VWS hebben ze in het kader van Waardigheid en Trots bedacht: hoe kunnen we zorg precies naar de wens van de cliënt in de Wlz waarmaken? Het zorgsysteem is heel erg in hokjes verdeeld: als je naar een verpleeghuis verhuist, komt het geld uit een ander potje, dat beperkt is. De zorgkantoren hebben nu gezegd: jullie kijken naar wat de cliënt nodig heeft, en dan kijken wij of we de financiering erop kunnen aanpassen.’
Dus er wordt geld bij gepompt?
‘In een aantal gevallen wel, maar als we de vraag van de cliënt onder de loep nemen, komen we soms ook tot oplossingen die geen geld kosten. Bijvoorbeeld een mevrouw die graag naar haar eigen kerk wilde gaan, in plaats van de dienst in het huis. Toen hebben we met haar kerk gebeld en gevraagd of iemand van daar haar kon komen halen en brengen, zo hebben we dat uiteindelijk geregeld.’
En hebben jullie al geld van de verzekeraars gebruikt?
‘Ja, er zijn cliënten die toen ze thuis woonden naar de dagbesteding gingen. Dat werd betaald vanuit de WMO of de zorgverzekeringswet, maar als ze intramuraal wonen, biedt de Wlz geen geld hiervoor. Dankzij deze pilot kunnen ze wél naar hun oude dagbesteding.’
Het klinkt te mooi om waar te zijn, wat halen de zorgkantoren hieruit, behalve dat het hen extra geld kost?
‘Of het ze uiteindelijk veel extra geld zal kosten, dat gaan we in de drie jaar dat de pilot duurt bekijken. De zorg wordt veel persoonsgerichter, IGZ gaat hier ook op controleren. Dus het is niet verkeerd om te kijken hoe je de klanten zo goed mogelijke zorg geeft, en te checken of dit nou daadwerkelijk zoveel geld gaat kosten als mensen denken. De zorgkantoren willen zeker weten dat hun klanten zorg krijgen zoals ze die willen, en onderzoeken wat er moet gebeuren dat mensen deze goede zorg ook krijgen. Dat kan zitten in geld, in medewerkers, maar ook in andere dingen. Dat proberen we nu in kaart te brengen.’
Wat is de rol van verzorgenden in deze pilot?
‘Een aantal van hen zit in de projectgroep. Ze kunnen bijvoorbeeld bespreken met cliënten wat ze graag zouden willen. Ouderen zijn bescheiden mensen, en zeggen al gauw: “Ik ben een tevreden mens”. Maar vaak zijn er tóch dingen die ze graag zouden willen, maar waarvan ze denken: dat kan toch niet, want er is geen geld voor.’
Wat is er nog meer nieuw aan het project?
‘Normaal komt een nieuwe bewoner hier kijken hoe het eruit ziet, voordat hij verhuist. En dan vragen we hem: wat zijn uw wensen? Als hij het al gezien heeft, past hij zijn antwoorden hierop aan, omdat hij ziet: het is in deze instelling niet mogelijk. Nu stellen we deze mensen thuis – voor ze het verpleeghuis hebben gezien – deze vraag. Dan staan ze er blanco in, en geven ze de meest open antwoorden.’
Klik hier voor meer info over het project >>
Tijdschrift voor Verzorgenden is hét vakblad voor verzorgenden in de ouderenzorg. Deze maand zijn Hugo Borst en Carin Gaemers gasthoofdredacteur. Neem nu een jaarabonnement met 20% korting én ontvang het nieuwe boek van Hugo: ‘Ach moedertje’ met de actiecode Achmoedertje17 Naar abonneren >>
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account