• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Overig Overig

'Verpleegkundige moet laaggeletterde patiënt herkennen'

Gepubliceerd op: 16 september 2011
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Ook voor verpleegkundigen is het belangrijk om laaggeletterdheid bij patiënten te herkennen. Dat zegt het Centrum voor Ethiek en Gezondheid (CEG).

Anderhalf miljoen Nederlanders hebben moeite informatie uit teksten en formulieren te begrijpen en te gebruiken. Laaggeletterden zijn dus ook aanwezig onder patiënten. Zeker omdat laaggeletterden vaker een matige of slechte gezondheid en hebben vaker last van aandoeningen als astma, diabetes, kanker, hartinfarcten en psychische problemen.

 

Camoufleren

Volgens het rapport Laaggeletterdheid te lijf van het CEG dat vorige week verscheen, is een belangrijke rol weggelegd voor zorgverleners – verpleegkundigen en verzorgenden – bij het herkennen van laaggeletterdheid bij patiënten. Het gaat om patiënten die niet alleen moeite hebben om hun eigen gezondheidssituatie te begrijpen, maar ze kunnen ook niet goed lezen en schrijven. Dat onvermogen wordt regelmatig uit schaamte gecamoufleerd.

 

Langzaam praten

‘Zorgverleners zouden moeten leren laaggeletterde patiënten te herkennen en effectief met hen te communiceren’, schrijft het CEG. ‘Daar zijn eenvoudige strategieën voor, zoals langzaam en in gewone taal praten, vragen stellen, niet te veel informatie tegelijk geven en toetsen of de patiënt de uitleg heeft begrepen.’ Verder is het volgens het CEG belangrijk dat folders, websites, afsprakenkaarten, vragenlijsten en bijsluiters in begrijpelijk en eenvoudig Nederlands gesteld zijn.

 

Tijd
Betere communicatie met de patiënt kost extra tijd, erkent de CEG, maar deze investering verdient zich terug doordat de zorg aan doeltreffendheid en doelmatigheid wint. Dat het belangrijk is om tijd uit te trekken om met een patiënt te praten, zou sterker moeten doorklinken in de bekostiging.

 

De publicatie Laaggeletterdheid te lijf is een uitgave van het Centrum voor Ethiek en Gezondheid (Signalering Ethiek en gezondheid 2011/1).

 

Auteur: Redactie TvZ

Bron: Nursing

Gepubliceerd op: 16 september 2011
Door: Redactie TvV

Thema:

Overig

Tags:

TVZ

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Overig

Overig

Het Nursing-magazine van november is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van november is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van oktober is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van september is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van juli/augustus is uit: lees de artikelen online

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren