• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Overig Overig

'Verpleegkundigen worden niet goed ingewerkt'

Gepubliceerd op: 20 mei 2010
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

In veel instellingen gaan pas gediplomeerden direct zelfstandig aan de slag en krijgen zij geen aangepast takenpakket. Marian Kaljouw, voorzitter V&VN, roept zorginstellingen op meer inwerkfaciliteiten te creëren.

Marian Kaljouw: “Verpleegkundigen en verzorgenden vinden dat je recent gediplomeerden direct volwaardig in moet kunnen zetten. Dat blijkt uit onderzoek van het NIVEL, het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg. De hoge verwachtingen van verpleegkundigen en verzorgenden over pas gediplomeerden leggen een hoge druk op de pas gediplomeerden. Wij vinden dat werkgevers hen hier beter tegen moeten beschermen door meer inwerkfaciliteiten te creëren.’

Goed voorbereid
De kennis en vaardigheden van schoolverlaters zijn niet te vergelijken met die van een collega die bijvoorbeeld tien jaar praktijkervaring heeft. Het merendeel van de pas gediplomeerden maakt de hoge verwachtingen van hun collega’s waar: driekwart van de ondervraagde verpleegkundigen en verzorgenden vindt dat recent gediplomeerde collega’s door het onderwijs goed zijn voorbereid op de zorgpraktijk. De aansluiting van de opleidingen met de praktijk is voor verzorgenden beter dan voor verpleegkundigen. Net afgestudeerde verpleegkundigen die op een ziekenhuisafdeling beginnen, moeten vaak nog extra kennis verwerven over de ziekte van hun specifieke cliëntengroep. Bij het duale onderwijs (leren en werken tegelijk) speelt dit probleem overigens minder dan bij de onderwijsvarianten met de nadruk op leren.

Leren in de praktijk
Pas gediplomeerden worden volgens 45 procent van de respondenten gedeeltelijk of volledig boventallig ingeroosterd. De helft geeft aan dat pas gediplomeerden niet direct volledig zelfstandig gaan werken en bijna eenderde geeft aan dat pas gediplomeerden een aangepast takenpakket krijgen.

Panel V&V
Het onderzoek is uitgevoerd binnen het Panel Verpleging en Verzorging van het NIVEL. Het Panel is een project van het NIVEL en het Ministerie van VWS. Aan het onderzoek werkten 950 panelleden mee.

V&VN
Door: redactie Nursing

Gepubliceerd op: 20 mei 2010
Door: Redactie Nursing

Thema:

Overig

Tags:

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Overig

Overig

Het Nursing-magazine van november is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van november is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van oktober is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van september is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van juli/augustus is uit: lees de artikelen online

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren