• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Overig Overig

Verplegen leren door verplegen

Gepubliceerd op: 10 oktober 2006
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

TILBURG – Verpleegkundigen leren vooral tijdens het uitvoeren van alledaagse werkzaamheden. Dat is een van de bevindingen van een promotieonderzoek naar werkplekleerstijlen van verpleegkundigen van de Universiteit Tilburg.

 
De technologische ontwikkelingen en voortgang van kennis over ziekten en
zorgopvattingen maakt dat verpleegkundigen voortdurend moeten leren op hun
werkplek. Inzicht in de manier waarop die kennis vergaard wordt, kan bijdragen
aan het optimaliseren van ‘learning-on-the job’, zo
stelt onderwijskundige Marjolein Berings in haar proefschrift
. Zij
ondervroeg ruim negenhonderd verpleegkundigen voor haar studie.
 
Leerstrategieën
Verpleegkundigen leren dan ook
voortdurend tijdens hun werk, zoals door reflectie, taakuitoefening of
interactie met collega’s. Berings
onderscheidt in totaal zeven verschillende leerstrategieën op de werkplek en
ontwikkelde een meetmethode om deze strategieën bij een individuele
verpleegkundige in kaart te brengen, de zogenaamde Vragenlijst
Werkplek-Leerstijlen van Verpleegkundigen (VWLV). De vragenlijst kan ook
gebruikt worden voor onderzoek naar relaties tussen leerstijlen en andere
persoons- of werkkenmerken.
 
Vaardigheden
Ook maakte Berings een indeling van
leeractiviteiten, zoals verpleegkundige vaardigheden, kennis en
informatieoverdracht. De vragenlijst kan door verpleegkundigen als hulpmiddel
worden gebruikt om hun leren op de werkplek zelf te sturen.
 
Universiteit van Tilburg

Gepubliceerd op: 10 oktober 2006
Door: Redactie Nursing

Thema:

Overig

Tags:

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Overig

Overig

Het Nursing-magazine van november is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van november is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van oktober is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van september is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van juli/augustus is uit: lees de artikelen online

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren