Werknemers in de zorg zijn minder trots op hun werkgever en veel minder mensen in de zorg zijn bereid hun werkgever bij anderen aan te bevelen.
Dat blijkt uit het jaarlijkse nationale tevredenheidsonderzoek van onderzoeksbureau Integron. Voor het onderzoek werden 4400 mensen werzaam in zowel ziekenhuizen, verzorgingshuizen, thuiszorg en verpleeghuizen ondervraagd.
Het onderzoeksbureau maakte bij de steekproef geen onderscheid in verschillende functies, er zijn zowel verpleegkundigen als bijvoorbeeld schoonmakers en artsen in de instellingen ondervraagd. ‘Het gaat erom dat we een beeld krijgen van de tevredenheid onder medewerkers ten opzichte van hun leidinggevenden,’ aldus Rob Fest van Integron.
Loyaal
Medewerkers gaven aan de toegankelijkheid en betrouwbaarheid van leidinggevenden belangrijk te vinden. Ook veiligheid op de werkplek is belangrijker geworden. De zorgmedewerkers zijn daarnaast iets loyaler aan hun werkgever dan een jaar geleden.
Echte aandacht
Volgens Rob Fest moeten zorgorganisaties niet alleen geld steken in de werving van personeel, maar ook echte aandacht hebben voor de werknemers. ‘Het feit dat werknemers in de zorg de toegankelijkheid van leidinggevenden en de betrouwbaarheid van het management in de top 3 van kernverwachtingen plaatsen, spreekt wat mij betreft boekdelen.’
Door: redactie Nursing
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account