Patiënten in ziekenhuizen willen één centrale persoon die hun informatie geeft over hun ziekte en behandeling. Dat is een voorlopige conclusie uit een onderzoek van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) dat maandag is ingezet.
De patiëntenorganisatie
startte toen een meldpunt waar patiënten zich konden uitspreken over de
klantvriendelijkheid van ziekenhuizen.
Volgens een woordvoerder hebben
sindsdien duizend mensen gereageerd. Ongeveer 60 procent had kritiek. Van de
personen die opgenomen waren geweest, beklaagde 52 procent zich over de
versnipperde informatievoorziening. Iets meer dan 40 procent vond het hinderlijk
dat patiënten steeds opnieuw hun verhaal moesten vertellen, soms wel tien keer
per opname.
startte toen een meldpunt waar patiënten zich konden uitspreken over de
klantvriendelijkheid van ziekenhuizen.
Volgens een woordvoerder hebben
sindsdien duizend mensen gereageerd. Ongeveer 60 procent had kritiek. Van de
personen die opgenomen waren geweest, beklaagde 52 procent zich over de
versnipperde informatievoorziening. Iets meer dan 40 procent vond het hinderlijk
dat patiënten steeds opnieuw hun verhaal moesten vertellen, soms wel tien keer
per opname.
Weinig voorlichting
Bijna 40 procent van de respondenten was van mening dat artsen en ander
medisch personeel te weinig tijd besteedden aan goede voorlichting aan de
patiënt. Een meerderheid (72 procent) van de opgenomen patiënten was wel
tevreden over de manier waarop het ontslag uit het ziekenhuis was geregeld. De
patiënten kregen goede informatie over bijvoorbeeld de medicijnen die ze moesten
blijven slikken en bijvoorbeeld over de inschakeling van thuiszorg.
medisch personeel te weinig tijd besteedden aan goede voorlichting aan de
patiënt. Een meerderheid (72 procent) van de opgenomen patiënten was wel
tevreden over de manier waarop het ontslag uit het ziekenhuis was geregeld. De
patiënten kregen goede informatie over bijvoorbeeld de medicijnen die ze moesten
blijven slikken en bijvoorbeeld over de inschakeling van thuiszorg.
Lastig
Van de patiënten die via een polikliniek waren
geholpen, vond 23 procent het lastig dat afspraken voor verschillende
behandelingen in het ziekenhuis niet via één centraal loket konden worden
gemaakt.
Van de patiënten die via een polikliniek waren
geholpen, vond 23 procent het lastig dat afspraken voor verschillende
behandelingen in het ziekenhuis niet via één centraal loket konden worden
gemaakt.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account