Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Patiënt naar huis met thuiszorg? In Brabant regelen ze dat snel en efficiënt

Een communicatie-app om onnodige administratielast in het ziekenhuis en de thuiszorg te verminderen, is in Brabant een groot succes. De nieuwe werkwijze bespaart transferverpleegkundigen veel rondbellen en levert wijkverpleegkundigen meer tijd op om aan de cliënt te besteden.
patiënt leest aan tafel in ziekenhuiskamer
Werken met een gezamenlijke app vergemakkelijkt de transfer van ziekenhuis naar thuiszorg. Foto: Arno Massee

Het werken met de Siilo-app begon als een kleine pilot van ziekenhuizen Máxima MC, Catharina Ziekenhuis, St. Annaziekenhuis en een aantal Brabantse thuiszorgorganisaties. Inmiddels is opschaling in de provincie een feit en sluiten in de toekomst mogelijk ook huisartsenpraktijken en revalidatiecentra aan.

‘Sinds we werken met Siilo, een beveiligde communicatie-app, is er een gezamenlijk platform gecreëerd waar iedereen elkaar snel kan bereiken. De onderlinge samenwerking met nabije ziekenhuizen en thuiszorg is aanzienlijk verbeterd’, vertelt transferverpleegkundige Kim van Herk van het Máxima MC in Eindhoven.

Efficiënt

Iedere dag zet een transferverpleegkundige voor 12.00 uur en voor 15.30 uur zorgvragen uit voor patiënten die met thuiszorg met ontslag moeten. Van Herk: ‘Thuiszorgorganisaties hebben dan respectievelijk tot 14.00 en 16.30 uur de tijd om te reageren. Ze kijken zelf en onderling wie de zorgvragen het beste kan oppakken. Dat levert onder andere efficiency op: heeft een organisatie in een straat al twee cliënten, dan is het voor iedereen het makkelijkst als die organisatie een derde cliënt op die plek erbij neemt. Wil een cliënt per se vroeg in de ochtend hulp, dan kijken de organisaties samen wie dat wel en niet kan bieden op die plek.’ 

Het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis in Tilburg heeft ook een manier gevonden om de doorstroom van ziekenhuis naar thuiszorg te verbeteren, en onnodige opnames te voorkomen. Nieuwsgierig? Lees hier over hun succesvolle aanpak.

Patiëntgericht

Voor de wijkverpleegkundigen betekent deze werkwijze dat zij veel minder vaak gestoord worden door telefoontjes, vertelt Van Herk. ‘Uit de evaluatie na de pilot bleek dat het overgrote deel van de wijkverpleegkundigen het prettig vindt dat ze, na een zorgmoment, even rustig naar de zorgaanvragen kan kijken.’

Ook blijkt de app bij te dragen aan het idee van de juiste zorg op de juiste plek. ‘En daarbij komt: de cliënt krijgt meer keuzevrijheid, doordat we inventariseren welke thuiszorgaanbieder wat op welk moment kan leveren. Dat leggen we aan de patiënt voor. Heel patiëntgericht dus.’ 

Onnodig 

Het werken met Siilo is deel van het procesverbeteringsprogramma Precies! dat in zuidoost-Brabant loopt. De pilot met Siilo richtte zich in eerste instantie op patiënten die onnodig een ziekenhuisbed bezet hielden. Uit onderzoek naar de effecten van de pilot bleek dat 83 procent van de 59 zorgaanvragen voor thuiszorg binnen een dag te honoreren was. ‘Capaciteit blijft natuurlijk een issue, maar met deze manier van werken kunnen we absoluut gemakkelijker de beste zorg voor ontslagen patiënten regelen.’

Twee jaar geleden is in het Amphia Ziekenhuis de doorstroom van patiënten verbeterd door de zogenaamde stoplichtapp. Hoe werkt dat?

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.