‘Personal assistent’ voor patiënten in Deventer

De patiënten van het nieuwe Deventer Ziekenhuis aan de Nico Bolkesteinlaan krijgen een persoonlijk assistent.

De roomservicemedewerker haalt bijvoorbeeld een glas water of schudt het
kussen op. Maar ook doet de assistent desgewenst een boodschap. In totaal stelt
het ziekenhuis zo’n 30 roomservicemederkers aan. Elke medewerker wordt aan
(ongeveer) tien patiënten gekoppeld. De roomservicemedewerker houdt ook
de patiëntenkamer schoon en verzorgt het eten en drinken. Volgens
ziekenhuiswoordvoerder Rob van Putten is het niet zo dat de
roomservicemedewerkers de vrijwilligers vervangen die af en toe hand- en
spandiensten verrichten.
 
Gastvrijheid
Het
Deventer Ziekenhuis gaat fors investeren in gastvrijheid.
Kan een patiënt nu
nog uit twee maaltijden kiezen, straks zijn er drie dagmenu’s. De patiënt geeft
zijn maaltijdvoorkeuren aan op een beeldscherm. Daarop komen ook een
telefoon, internet- en televisievoorziening en het oproepsysteem voor de
verpleegkundige.
 
Meer ziekenhuizen
De komende maanden wordt het personeel vertrouwd gemaakt met het concept.
In Nederland zijn er volgens Van Putten méér ziekenhuizen die investeren in
service, maar het Deventer Ziekenhuis is op dit moment het enige dat zo’n
breed pakket introduceert.
 
 
Lees ook:

 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.