V&VN heeft een overzichtelijke poster gemaakt, waarop de hoofdpunten uit het Kwaliteitskader staan, en hoe de verzorgende dit zo goed mogelijk in de praktijk brengt.
Het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg is ontwikkeld in het kader van Waardigheid en Trots: dit programma is opgezet door het ministerie van VWS om cliënten de beste zorg te geven, en verzorgenden weer trots op hun beroep te laten zijn. Hier is ook extra geld voor vrijgemaakt: vanaf 2018 komt elk jaar 435 miljoen euro extra beschikbaar voor verpleeghuiszorg.
Gesprek openen
In het Kwaliteitskader valt onder andere te lezen wat er nodig is om goede zorg te leveren aan verpleeghuisbewoners. Volgens Jan Kremer, voorzitter van de Kwaliteitsraad, die het Kwaliteitskader opstelde, is het de bedoeling dat verzorgenden meer van zich laten horen: ‘Ze moeten in een gesprek aangeven: waar zitten de knelpunten bij het geven van goede zorg. En wat kunnen we hieraan doen? Is het een kwestie van kennis, meer handen aan het bed, domotica? Vervolgens moet de manager kijken hoe dit doel te bereiken is’, aldus Kremer in een interview met Tijdschrift voor Verzorgenden, vakblad voor verzorgenden.
Verzorgenden reageerden in de eerste instantie ongelovig op het Kwaliteitskader. ‘Is dit een 1 aprilgrap?’ De expert reageert op hen >>
Om verzorgenden hierin bij te staan, heeft V&VN een poster ontwikkeld waarop je kunt lezen hoe verzorgenden in hun organisatie met het Kwaliteitskader aan de slag kunnen gaan. Je kunt de poster hier downloaden of een geprinte versie aanvragen door een mail te sturen naar info@venvn.nl met je adres en het gewenste aantal exemplaren (maximaal 5 per organisatie). V&VN is ook benieuwd naar ervaringen van verzorgenden die met het Kwaliteitskader aan de slag gaan.
Tijdschrift voor Verzorgenden is hét vakblad voor verzorgenden in de ouderenzorg. Deze maand zijn Hugo Borst en Carin Gaemers gasthoofdredacteur. Naar abonneren >>
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account