• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Praktijk Bejegening

8 tips om te Alzheimerfluisteren

Gepubliceerd op: 8 juni 2016
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Adelheid Roosen reist met haar toernee ‘Mam’ door Nederland. Hierbij wordt de documentaire van haar moeder vertoond, en vertelt ze mantelzorgers en verzorgenden alles over het ‘Alzheimerfluisteren’. Speciaal voor hen 8 tips op een rij.

  1. Probeer niet meteen in de weerstand te schieten als een bewoner iets doet wat ‘niet normaal’ is. Want ‘normaal’ bestaat niet als het om dementie gaat. Probeer in plaats daarvan een open houding te hebben en te observeren wat de bewoner wil. Bekijk vervolgens hoe je hem hierbij zo goed mogelijk kunt begeleiden. Als je bijvoorbeeld ziet dat een cliënt absoluut de sokken uit wil doen onder de douche, trek ze dan niet alsnog uit. Maar bedenk: wat maakt het uit dat de sokken nat worden? Na het douchen zal de cliënt vanzelf merken dat de sokken nat zijn, en kunnen ze alsnog uit.
  2. Wees open naar familie over wat de cliënt prettig vindt en dat dit niet erg is. Dus als de bewoner met dementie graag op de grond wil zitten, prima. Eet hij graag met de handen, geen probleem. Deel je ervaringen met (de rest van) de familie en probeer ze mee te nemen op avontuur. Misschien komen zij gaandeweg ook achter handige dingen waarvan jij als verzorgende weer kunt leren.
  3. Mocht je merken dat je bij het Alzheimerfluisteren wordt beperkt door regels van het huis, probeer dit dan bij je leidinggevende aan te kaarten. Leg uit waarom deze je belemmeren en dat het niet past bij het streven dat de bewoner meer centraal moet staan. Is het bijvoorbeeld de bedoeling dat je bewoners met de achternaam, aanspreekt, maar vinden zij het zelf fijner om met de voornaam te worden aangesproken? Overleg dit dan met je leidinggevende.
  4. Probeer dingen uit. Wil een agressieve bewoner je er niet langs laten op de gang? Probeer dan peens een dansje te maken, waardoor hij wellicht alsnog opzij gaat of met je meedanst. Weigert de cliënt te eten, zet dan eens zijn lievelingsmuziek op, waardoor het eten wellicht alsnog lukt. Wees creatief en niet teleurgesteld als iets niet lukt. Zie het als een ontdekkingsreis. En als je iets hebt gevonden wat werkt, deel dit dan met collega’s.
  5. Bedenk bij alles wat je doet: maak ik hier de bewoner daadwerkelijk blij mee, of doe ik dit voor mezelf? Stel je voor dat je een bewoner aanschuift bij een activiteit waar hij niks aan vindt, en dat je dit doet omdat je het sneu vindt als hij stil in een stoel naar buiten zit te staren. Misschien heb jij daar zelf wel meer problemen mee dan hij.
  6. Wees niet bang voor stiltes. Als je contact wilt maken met iemand met dementie, vergt dat een andere vorm van communicatie dan je gewend bent. Een vorm die we soms zelfs griezelig vinden: het maakt ons verlegen omdat het gesprek kan stilvallen. Belangrijk isjezelf uit te dagen: durf stil te zijn en de ander te volgen.
  7. Durf schaamteloos te zijn. Je hoeft niet net als Adelheid Roosen in de docu ‘Mam’ in incontinentiemateriaal en zwarte bh naast iemand te gaan liggen. Maar het is wel handig als je bij het Alzheimerfluisteren alle gene van je af kunt schudden, zodat je je vrij voelt om mee te bewegen met de bewoner. Durf de ander aan te raken, durf ‘gek’ te doen en bedenk daarbij: wat is nou eigenlijk gek? Dat is ook maar een stempel die we erop drukken. Durf te spelen als een kind.
  8. Corrigeren is dodelijk. Als je de persoon met dementie steeds corrigeert, kan dit verwarring en verdriet oproepen. Je hoeft niet compleet mee te gaan in de wanen van de cliënt, maar probeer in elk geval het woord ‘nee’ te vermijden en probeer –zolang het ethisch verantwoord is- een middenweg te vinden. 

In Tijdschrift voor Verzorgenden lees je een reportage van de toernee van Adelheid Roosen met ‘Mam’. Klik hier voor een abonnement op hét vakblad voor verzorgenden ig >>

Inspirerend: verzorgenden en verpleegkundigen delen hun mooiste ervaring met een cliënt met dementie. Lees meer

Gepubliceerd op: 8 juni 2016
Door: Rhijja Jansen

Thema:

Bejegening

Tags:

Bejegening Dementie Mantelzorg TVV

Lees Interacties

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Praktijk Bejegening

icon-Wondzorg

Wondzorg

Negatieve druktherapie: wat als mijn patiënt de pomp zat is?

icon-Bejegening

Bejegening

Blog Barbara: ‘Ze verlaat de afdeling in mijn oude trui en de broek van mijn man’

icon-Bejegening

Bejegening

Ernstig zieke patiënten komen in een rouwproces, hoe help je hen daarbij?

icon-Bejegening

Bejegening

Casus mantelzorg | ‘Het gaat niet meer met moeder, hoe ontlasten we vader?’

icon-Bejegening

Bejegening

Humor als verpleegkundige interventie: ‘Je hoeft geen rode neus op te zetten’

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren