• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Praktijk Bejegening

Als mijn ziekenhuis een pretpark was...

Gepubliceerd op: 27 november 2011
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Waarom vinden mensen Euro-Disney zoveel leuker dan hun ziekenhuisverblijf? Misschien kunnen we daar iets van leren, in het kader van de klanttevredenheid…

Nou hebben ziekenhuizen natuurlijk geen grote pluizige beesten die vrolijk zwaaien, als we binnen komen als patiënt. Er staan geen groepsfotografen en je kunt geen suikerspinnen kopen. Tenminste, niet in mijn ziekenhuis.

Dan zijn ziekenhuis-attracties bovendien een stuk minder leuk. Kun je in pretparken gillen bij 3D-films? In het ziekenhuis mag je even niet gillen, maar wel meekijken in je eigen slokdarm. De enige achtbaan in mijn ziekenhuis is de emotionele. Die is dan ook wel heftig. Je denkt wel twee keer na, voor je daar weer instapt.

Maar even serieus. Wij zouden wat kunnen leren van pretparken. Om de marktwerking in de zorg te behouden, moeten we tevreden klanten hebben. En waarvan worden pretparkbezoekers blij? Van lekkere hapjes, aangename verrassingen, comfort en vriendelijk personeel. Van goede herinneringen.

Ook pretparkklanten zijn natuurlijk niet de hele dag blij. Als ze misselijk raken van het draaien, angstig van een afdaling. Als kinderen vermoeid gaan dreinen op de achterbank op de terugreis. Of verveeld op de achterbank op de heenreis. Als er lange wachtrijen zijn met slecht weer er boven. Toch onthouden zij de dag veelal als geslaagd. Omdat er in overvloed was, wat zij graag consumeren.

Omdat er vrolijkheid was, gelach, mooie foto’s en herinneringen, uitdagingen, comfortabele terrasjes, vrolijk gekleurd licht, pakkende muziek en ineens denk ik: het heeft helemaal niets met een ziekenhuis te maken!

Maar misschien kunnen wij onze klanten meer verwennen. Met lachend personeel, fijne bedden, korte wachttijden, duidelijke uitleg (denk eens aan de borden bij de attracties; daar kan onze voorlichting nog wel van leren). Misschien moeten we meer keuzes bieden in doktersgezichten of eten. Misschien geen groepsfoto’s mee naar huis, maar een verslag van analyse tot diagnose op DVD. Een sms met ‘goedemorgen, ik zie u graag om 11 uur op de poli cardiologie. Rijd voorzichtig.’ En dan een giftshop bij de uitgang met vrolijk gekleurde krukken en urinaals met een lekker geurtje.

En dan hebben we alleen nog een irritant deuntje nodig, zodat onze bezoekers ons de komende paar dagen niet uit hun hoofd krijgen.

Gepubliceerd op: 27 november 2011
Door: exed-admin

Thema:

Bejegening

Tags:

Bejegening

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Praktijk Bejegening

icon-Bejegening

Bejegening

Blog Barbara: ‘Ze verlaat de afdeling in mijn oude trui en de broek van mijn man’

icon-Bejegening

Bejegening

Ernstig zieke patiënten komen in een rouwproces, hoe help je hen daarbij?

icon-Bejegening

Bejegening

Casus mantelzorg | ‘Het gaat niet meer met moeder, hoe ontlasten we vader?’

icon-Bejegening

Bejegening

Humor als verpleegkundige interventie: ‘Je hoeft geen rode neus op te zetten’

icon-Bejegening

Bejegening

‘Ik maak er een eind aan’: hoe ga je (niet) om met suïcidale patiënten?

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren