Waarom vinden mensen Euro-Disney zoveel leuker dan hun ziekenhuisverblijf? Misschien kunnen we daar iets van leren, in het kader van de klanttevredenheid…
Nou hebben ziekenhuizen natuurlijk geen grote pluizige beesten die vrolijk zwaaien, als we binnen komen als patiënt. Er staan geen groepsfotografen en je kunt geen suikerspinnen kopen. Tenminste, niet in mijn ziekenhuis.
Dan zijn ziekenhuis-attracties bovendien een stuk minder leuk. Kun je in pretparken gillen bij 3D-films? In het ziekenhuis mag je even niet gillen, maar wel meekijken in je eigen slokdarm. De enige achtbaan in mijn ziekenhuis is de emotionele. Die is dan ook wel heftig. Je denkt wel twee keer na, voor je daar weer instapt.
Maar even serieus. Wij zouden wat kunnen leren van pretparken. Om de marktwerking in de zorg te behouden, moeten we tevreden klanten hebben. En waarvan worden pretparkbezoekers blij? Van lekkere hapjes, aangename verrassingen, comfort en vriendelijk personeel. Van goede herinneringen.
Ook pretparkklanten zijn natuurlijk niet de hele dag blij. Als ze misselijk raken van het draaien, angstig van een afdaling. Als kinderen vermoeid gaan dreinen op de achterbank op de terugreis. Of verveeld op de achterbank op de heenreis. Als er lange wachtrijen zijn met slecht weer er boven. Toch onthouden zij de dag veelal als geslaagd. Omdat er in overvloed was, wat zij graag consumeren.
Omdat er vrolijkheid was, gelach, mooie foto’s en herinneringen, uitdagingen, comfortabele terrasjes, vrolijk gekleurd licht, pakkende muziek en ineens denk ik: het heeft helemaal niets met een ziekenhuis te maken!
Maar misschien kunnen wij onze klanten meer verwennen. Met lachend personeel, fijne bedden, korte wachttijden, duidelijke uitleg (denk eens aan de borden bij de attracties; daar kan onze voorlichting nog wel van leren). Misschien moeten we meer keuzes bieden in doktersgezichten of eten. Misschien geen groepsfoto’s mee naar huis, maar een verslag van analyse tot diagnose op DVD. Een sms met ‘goedemorgen, ik zie u graag om 11 uur op de poli cardiologie. Rijd voorzichtig.’ En dan een giftshop bij de uitgang met vrolijk gekleurde krukken en urinaals met een lekker geurtje.
En dan hebben we alleen nog een irritant deuntje nodig, zodat onze bezoekers ons de komende paar dagen niet uit hun hoofd krijgen.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account