• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Praktijk Bejegening

Help, ik heb een ontevreden patiënt!

Gepubliceerd op: 22 november 2009
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

‘Ik moet hier om 9 uur zijn voor mijn infuus. Als ik pas om kwart voor tien wordt geholpen, kan ik voortaan net zo goed later komen.’

Tja, hij heeft gelijk, deze luid mopperende man. Hij zit nu al 3 kwartier voor niets te wachten. Maar ondertussen heb ik visitegelopen en zo 4 patiënten plus 2 artsen tevreden gesteld. Ik dacht een goede keuze te hebben gemaakt, toen ik koos voor 6 mensen boven 1. De man is het overduidelijk niet met me eens.

‘Jij bent langzaam,’ zegt hij, ‘een flutzuster.’ Alle andere zusters schijnen het anders, beter en sneller te hebben gedaan vóór mij. Ik vertel dat ik begrijp dat het wachten frustrerend is en leg daarna mijn keuze uit. De man onderbreekt mij, foetert verder over mijn dysfunctioneren, klachten indienen en naar huis gaan.

Na enig spreken over en weer, besluit de man te blijven. Ik moet hem dan echter wel prikken. Ik wil er niet aan toe geven en deze man beter of slechter behandelen dan de geduldigen, maar met mijn trillende, onzekere handen, vrees ik harder dan ooit dat het niet zal lukken om bij de boze man een infuus in te brengen. Hoe zet ik mij over deze faalangst heen? Waarom laat ik deze man mij raken? En hebben beleefde patiënten niet veel meer recht op mijn energie?

‘Het is maar goed dat deze man niet op het daghospitaal ligt, ’ zegt mijn collega erover.  ‘Dan had hij dit gedrag snel afgeleerd.’ Het schijnt dat de verpleegkundigen daar, zonder twijfel of zorgen, meedelen dat dingen ‘nou eenmaal’ tijd kosten. Maar moet ik voortaan bot zijn om mijn werk werkbaar te houden?

Gepubliceerd op: 22 november 2009
Door: exed-admin

Thema:

Bejegening

Tags:

Agressie Bejegening

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Praktijk Bejegening

icon-Bejegening

Bejegening

Blog Barbara: ‘Ze verlaat de afdeling in mijn oude trui en de broek van mijn man’

icon-Bejegening

Bejegening

Ernstig zieke patiënten komen in een rouwproces, hoe help je hen daarbij?

icon-Bejegening

Bejegening

Casus mantelzorg | ‘Het gaat niet meer met moeder, hoe ontlasten we vader?’

icon-Bejegening

Bejegening

Humor als verpleegkundige interventie: ‘Je hoeft geen rode neus op te zetten’

icon-Bejegening

Bejegening

‘Ik maak er een eind aan’: hoe ga je (niet) om met suïcidale patiënten?

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren