• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Praktijk Bejegening

Het kan beter in het ziekenhuis

Gepubliceerd op: 16 november 2009
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Een goede vriend van me is hovenier. Hij blijkt meer van ziekenhuiszorg te snappen dan ik.

De vrouw van de vriend, mijn vriendin dus, moet geopereerd worden. Ze heeft pijn, er zit iets niet goed, doktersconclusie: de pijn moet eruit gesneden. Tot zover zitten dokter en vriend nog op één lijn. Hij begrijpt dat dokters daarvoor eerst wat onderzoeken verrichten en hij begrijpt zelfs dat daar de nodige wachttijd bij komt kijken. Logisch, zegt hij, pijn moet geïnventariseerd en overdacht worden en daarna kom je bij de dokter voor de einduitslag.

Die einduitslag bleek slechts een tussenoplossing. Vriend en vriendin verschijnen bij de huisarts, die concludeert dat pijn inderdaad veroorzaakt werd door wat hij al dacht. Vriend en vriendin moeten naar de chirurg. Maar dan moeten mijn beide vrienden eerst naar de anesthesist. Dat vind ik dan weer logisch, maar mijn vriend ziet het anders.

‘Wat dokters doen, kunnen hoveniers niet maken,’ zegt hij. ‘Als ik een tuin aanleg, hebben we ook een inventariserend gesprek, dan loop ik door de tuin, maak ik een plan en die breng ik bij de klant. Is de conclusie: aanleggen, dan is de volgende stap dus aanleggen. Niet nog eens praten en nog eens, nog een keer (bloed)onderzoek en overleg. Had ik namelijk al die extra overlegvormen nodig en eiste ik steeds dat mijn klant bij mij kwam, dan ging de klant, terecht, twijfelen aan mijn bekwaamheid.’

Mijn vriend concludeert dat de dokter dan wel erg onbekwaam is óf een zeer inefficiënt systeem aanhangt. Ik weet daar, met mijn verpleegervaring en -opleiding, geen goed antwoord op. Zo gaat dat nou eenmaal.

Gepubliceerd op: 16 november 2009
Door: exed-admin

Thema:

Bejegening

Tags:

Bejegening

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Praktijk Bejegening

icon-Bejegening

Bejegening

Blog Barbara: ‘Ze verlaat de afdeling in mijn oude trui en de broek van mijn man’

icon-Bejegening

Bejegening

Ernstig zieke patiënten komen in een rouwproces, hoe help je hen daarbij?

icon-Bejegening

Bejegening

Casus mantelzorg | ‘Het gaat niet meer met moeder, hoe ontlasten we vader?’

icon-Bejegening

Bejegening

Humor als verpleegkundige interventie: ‘Je hoeft geen rode neus op te zetten’

icon-Bejegening

Bejegening

‘Ik maak er een eind aan’: hoe ga je (niet) om met suïcidale patiënten?

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren