• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Praktijk Bejegening

Hulpverlener moet meer grenzen stellen

Gepubliceerd op: 13 februari 2008
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Zorgverleners moeten patiënten meer aanspreken op onverantwoord gedrag en zo nodig grenzen stellen.

Dat stelt de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg (RVZ) in het signalement
‘Goed patiëntschap’, dat deze week is gepubliceerd.
 
Goed patiëntschap
Volgens de RVZ betekent ‘goed patiëntschap’ dat patiënten geen onredelijke
eisen stellen aan hun zorgverleners, zich niet agressief gedragen en op tijd op
afspraken verschijnen. Ook moeten zij zich verzekeren tegen ziektekosten en de
premie op tijd betalen. Ten slotte mag worden verwacht dat zij de zorgverlener
zo goed mogelijk informeren, meedenken en meebeslissen over de behandeling,
instructie en adviezen opvolgen en leefregels in acht nemen.
 
Agressieve patiënten
Inmiddels is al van alles bedacht om dit gedrag te stimuleren, zoals gele
en rode kaarten voor agressieve patiënten en invoering van het no-show-tarief
bij het niet verschijnen op een afspraak. Maar de mogelijkheden om het meewerken
aan de behandeling te bevorderen zijn beperkt, schrijft de raad, terwijl juist
hier in termen van gezondheid en doelmatigheid ‘de meeste winst is te behalen’.
 
Sancties
De RVZ wijst financiële sancties in de zorgverzekering af. Beter is het
gedragsverandering te bevorderen door financiële prikkels in de vorm van
accijnzen op ongezonde producten als alcohol, sigaretten en fastfood.
 
RVZ
 
Lees ook:
  • VUmc
    vermindert agressie met gedragsregels

Gepubliceerd op: 13 februari 2008
Door: Redactie Nursing

Thema:

Bejegening

Tags:

Agressie Bejegening Verpleegkundig dossier

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Praktijk Bejegening

icon-Bejegening

Bejegening

Blog Barbara: ‘Ze verlaat de afdeling in mijn oude trui en de broek van mijn man’

icon-Bejegening

Bejegening

Ernstig zieke patiënten komen in een rouwproces, hoe help je hen daarbij?

icon-Bejegening

Bejegening

Casus mantelzorg | ‘Het gaat niet meer met moeder, hoe ontlasten we vader?’

icon-Bejegening

Bejegening

Humor als verpleegkundige interventie: ‘Je hoeft geen rode neus op te zetten’

icon-Bejegening

Bejegening

‘Ik maak er een eind aan’: hoe ga je (niet) om met suïcidale patiënten?

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren