• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Praktijk Bejegening

Meetinstrument kwaliteit revalidatiezorg

Gepubliceerd op: 7 december 2010
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Om de kwaliteit van revalidatiecentra in kaart te brengen, heeft het Nivel twee CQ-index vragenlijsten ontwikkeld: een voor volwassen patiënten en een voor de ouders van kinderen die in revalidatie zijn.

In de vragenlijsten wordt de patiënten ondermeer gevraagd om een waarderingscijfer te geven aan de verschillende behandelaars afzonderlijk, waaronder de verpleging en verzorging. Verder moet de patiënt aangeven wat hij of zij het belang vindt van verschillende aspecten van de zorg, zoals duidelijke afspraken in het behandelplan en de omgang met de zorgverleners.

 

Bejegening

De vragenlijst is in eerste instantie voorgelegd aan 250 volwassen patiënten en 250 ouders van kinderen in revalidatie. De patiënten en de ouders blijken het meest belang te hechten aan deskundigheid en goede bejegening van en door de zorgverleners. Ze willen graag serieus genomen worden en zich in vertrouwde handen voelen. Ze vinden het belangrijk dat de zorgverleners alles op een begrijpelijke manier uitleggen. Ze willen geen tegenstrijdige informatie krijgen en hechten aan privacy bij de lichamelijke verzorging. Minder belangrijk vinden ze bijvoorbeeld telefonische bereikbaarheid van het revalidatiecentrum na 17.00 uur, een eigen kamer en steun aan en overleg met naasten.

 

Tevreden met behandeling

De patiënten en ouders zijn over het algemeen tevreden met de behandeling: ruim 80 procent was volledig of grotendeels tevreden, bij 15 procent voldeed de behandeling niet aan de verwachtingen. De helft (47%) vond dat ze van de arts geen informatie kreeg over de wachttijd, terwijl patiënten en ouders aangeven dat ze dat wel belangrijk vinden.

 

Keuze-informatie

De CQ-index informatie is te gebruiken als keuze-informatie voor patiënten die een revalidatiecentrum moeten kiezen. Daarnaast kunnen patiëntenorganisaties, revalidatiecentra en zorgverzekeraars de CQ-index informatie gebruiken voor belangenbehartiging, kwaliteitsverbetering of zorginkoop.

 

Zie ook de publicatie van het Nivel: CQ-index Revalidatiecentra

 

Bron: Nivel
Auteur: redactie TvZ

Gepubliceerd op: 7 december 2010
Door: Redactie TvV

Thema:

Bejegening

Tags:

Bejegening TVZ

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Praktijk Bejegening

icon-Bejegening

Bejegening

Blog Barbara: ‘Ze verlaat de afdeling in mijn oude trui en de broek van mijn man’

icon-Bejegening

Bejegening

Ernstig zieke patiënten komen in een rouwproces, hoe help je hen daarbij?

icon-Bejegening

Bejegening

Casus mantelzorg | ‘Het gaat niet meer met moeder, hoe ontlasten we vader?’

icon-Bejegening

Bejegening

Humor als verpleegkundige interventie: ‘Je hoeft geen rode neus op te zetten’

icon-Bejegening

Bejegening

‘Ik maak er een eind aan’: hoe ga je (niet) om met suïcidale patiënten?

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren