• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Praktijk Bejegening

Nog steeds slechte zorg

Gepubliceerd op: 11 december 2011
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Als mijn baas zegt dat de zorg beter moet, ben ik eerlijk gezegd beledigd. Ik geef mijn hart, ziel en zaligheid voor mijn patiënten.

Geregeld geef ik meer dan ik heb. Dan heb ik thuis niks meer over. Zoek ik ruzie, loop ik te mopperen, omdat al mijn positief is opgebruikt. Toch schijnt het altijd beter te kunnen op gebied van hospitality, krijg ik te horen. Maar hoe o hoe kan de verpleegkundige zorg nóg klantvriendelijker?

Dan spreek ik iemand die ontevreden is over de zorg in mijn ziekenhuis. Haar vader werd ‘bij ons’ geopereerd. Hij lag enkele uren in een nat bed, met nietjes in zijn buik, waarvan niemand vertelde wanneer ze er hoe uit moesten. Op een zaterdag kreeg hij voor 1 dag verbandmateriaal mee naar huis en op de dag van ontslag kwam er gewoon ineens niemand meer op zijn kamer. Hij kreeg geen papieren, geen uitleg, geen ‘wel thuis’.

En dan verpleeg ik zelf een mevrouw, die mij vertelt over haar ervaringen in het AMC, twee weken geleden. Waar ik verwacht dat Randstadziekenhuizen voorlopen op onze Friese zorg, schrik ik mij een hoedje. Ook zij is geopereerd aan haar buik. Hoewel ze door pijn nauwelijks kan bewegen, wordt haar eten zo’n 2 meter van haar bed bezorgd. Deksel erop, geen blik achterom. Kreeg zij geen bezoek, dan had zij een aantal dagen niet gegeten.

De vrouw krijgt in het AMC te horen dat ze geen, wel, toch geen en uiteindelijk toch wel kanker heeft. Het blijkt zelfs niet meer te behandelen. De vrouw ondergaat scopie na scopie, omdat dokters niet op één lijn zitten en ‘nog even’ nog eens willen kijken.

Ja, in het AMC waren geleerde doktoren, met indrukwekkende onderzoeksmethoden. Maar er waren weinig verpleegkundigen die even vroegen aan deze ongeneeslijk zieke vrouw hoe het met haar ging. Ik hoor de vrouw spreken en schrijf naast haar bed in mijn hoofd al deze blog.

Hoe kan het dat er geen tijd is of wordt genomen om patiënten te geven wat ze nodig hebben? Het is zo simpel. Een helpende hand, een beetje oogcontact, wie dat niet kan, moet misschien een andere carrière overwegen.

Ik zou het mis kunnen hebben en mogelijk te snel oordelen. Maar ik weet zeker dat ik gelijk heb, als ik zeg dat het beter kan. Zullen we bij dezen afspreken dat we voortaan alleen nog maar succesverhalen horen over onze collega’s op andere plekken?

Gepubliceerd op: 11 december 2011
Door: exed-admin

Thema:

Bejegening

Tags:

Bejegening

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Praktijk Bejegening

icon-Bejegening

Bejegening

Blog Barbara: ‘Ze verlaat de afdeling in mijn oude trui en de broek van mijn man’

icon-Bejegening

Bejegening

Ernstig zieke patiënten komen in een rouwproces, hoe help je hen daarbij?

icon-Bejegening

Bejegening

Casus mantelzorg | ‘Het gaat niet meer met moeder, hoe ontlasten we vader?’

icon-Bejegening

Bejegening

Humor als verpleegkundige interventie: ‘Je hoeft geen rode neus op te zetten’

icon-Bejegening

Bejegening

‘Ik maak er een eind aan’: hoe ga je (niet) om met suïcidale patiënten?

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren