• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Praktijk Bejegening

NPCF wil gedragscode digitale patiëntengegevens

Gepubliceerd op: 2 juni 2006
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

UTRECHT – De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NCPF) wil een gedragscode voor het zorgvuldig omgaan met digitale patiëntengegevens door zorgaanbieders. De code legt regels vast voor het individueel handelen van zorgverleners. De NCPF wil dat medewerkers in zorginstellingen ervan doordrongen zijn dat voor beveiliging van gegevens het correct gedrag van de gebruikers belangrijk is.

Met de invoering van een landelijk patiëntendossier krijgen steeds meer personen elektronisch toegang tot medische gegevens. Veel werkers in de zorg zijn zich onvoldoende bewust dat elektronische gegevens tijdens het gebruik goed beschermd moeten worden. stelt de NCPF.

Zelfde naam
Zo is het gebruikelijk dat op ziekenhuisafdelingen en binnen apotheken is het nog steeds gewoon dat meerdere medewerkers onder dezelfde naam zijn ingelogd. Daardoor is niet te achterhalen of mensen ongeoorloofd toegang tot de gegevens hebben gehad. In de toekomst is een speciale identieficatiepas nodig om in te loggen. Maar het is niet ondenkbeeldig dat zo’n pas naast de computer ligt en dat het wachtwoord onder het scherm is geplakt.

Gedragscode
Zorginstellingen moeten daarom beschikken over solide procedures voor veilig werken met patiëntgegevens zodat de privacy van patiënten gewaarborgd blijft. De gedragscode moet hier op aansluiten, meent de NCPF. Op elk niveau in een instelling moet men worden doordrongen van het belang van ‘brandschoon’ werken. Medewerkers moeten elkaar aanspreken op fouten. Mochten er desondanks zaken mislopen, dan moeten er procedures zijn om adequaat te handelen, zo stelt de NCPF.

Gepubliceerd op: 2 juni 2006
Door: Redactie Nursing

Thema:

Bejegening

Tags:

Bejegening Privacy

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Praktijk Bejegening

icon-Bejegening

Bejegening

Blog Barbara: ‘Ze verlaat de afdeling in mijn oude trui en de broek van mijn man’

icon-Bejegening

Bejegening

Ernstig zieke patiënten komen in een rouwproces, hoe help je hen daarbij?

icon-Bejegening

Bejegening

Casus mantelzorg | ‘Het gaat niet meer met moeder, hoe ontlasten we vader?’

icon-Bejegening

Bejegening

Humor als verpleegkundige interventie: ‘Je hoeft geen rode neus op te zetten’

icon-Bejegening

Bejegening

‘Ik maak er een eind aan’: hoe ga je (niet) om met suïcidale patiënten?

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren