• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Praktijk Bejegening

Patiënt met niet-traumatisch hersenletsel vaak agressief

Gepubliceerd op: 22 augustus 2011
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Patiënten die vanwege verworven niet-traumatisch hersenletsel op een neuropsychiatrische afdeling verblijven, zijn vaak agressief tegen zorgverleners en medepatiënten. Dat meldt het Nederlands Tijdschrift van Geneeskunde op basis van een artikel in Journal of Clinical Nursing.

Omdat studies naar agressief gedrag van patiënten met hersenletsel als gevolg van bijvoorbeeld een beroerte, een infectie of een tumor schaars zijn, onderzochten de onderzoekers agressie onder opgenomen patiënten met niet-traumatisch hersenletsel. Gedurende 17 weken registreerde het zorgpersoneel van een behandelcentrum (45 bedden) voor patiënten met verworven hersenletsel de prevalentie, het type en de ernst van agressie-incidenten met behulp van een agressieschaal (Staff observation aggression scale-revised).

Verbale agressie
Van de 57 opgenomen patiënten vertoonden er 24 (42%) minstens 1 maal agressief gedrag. Het personeel registreerde in totaal 388 incidenten. 44% van de incidenten betrof verbale agressie, 56% fysieke. Een klein deel van de patiënten was verantwoordelijk voor het merendeel van de incidenten. In 70% van de gevallen volgde het incident op directe interactie tussen patiënt en staf. Voorbeelden van interacties die genoemd worden, zijn ‘patiënt wordt iets geweigerd’, ‘hulp bij het dagelijks leven’, ‘patiënt wordt gevraagd iets te doen’.

Preventiestrategieën
De meeste voorvallen waren dan ook gericht tegen het personeel en vonden plaats op tijden met een hoge contactintensiteit. Het mannelijke geslacht, onvrijwillige opname, hersenschade door hypoxie en een lange opnameduur waren geassocieerd met agressiviteit. Het zorgpersoneel kon bijna altijd een uitlokkende factor voor het agressieve gedrag aanwijzen. Daarom denken de auteurs dat niet-farmacologische preventie- en behandelstrategieën op maat gemaakt kunnen worden voor patiënten.

Gerelateerd:
Pijnbehandeling vermindert agitatie bij dementie.

Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde
Door: redactie Nursing

Gepubliceerd op: 22 augustus 2011
Door: Redactie Nursing

Thema:

Bejegening

Tags:

Agressie Bejegening

Lees Interacties

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Praktijk Bejegening

icon-Wondzorg

Wondzorg

Negatieve druktherapie: wat als mijn patiënt de pomp zat is?

icon-Bejegening

Bejegening

Blog Barbara: ‘Ze verlaat de afdeling in mijn oude trui en de broek van mijn man’

icon-Bejegening

Bejegening

Ernstig zieke patiënten komen in een rouwproces, hoe help je hen daarbij?

icon-Bejegening

Bejegening

Casus mantelzorg | ‘Het gaat niet meer met moeder, hoe ontlasten we vader?’

icon-Bejegening

Bejegening

Humor als verpleegkundige interventie: ‘Je hoeft geen rode neus op te zetten’

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren