• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Praktijk Bejegening

Slecht nieuws vertellen stressvol

Gepubliceerd op: 16 november 2007
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Het voeren van een slechtnieuwsgesprek met een patiënt geeft stress. Zeker als je op dat gesprek wordt beoordeeld.  

Dat concluderen onderzoekers van het NIVEL en UMC Utrecht in het
wetenschappelijke tijdschrift Psychoneuroendocrinology.

Video

De onderzoekers beoordeelden tweedejaars studenten geneeskunde tijdens
gesimuleerde slechtnieuwsgesprekken en namen hen daarbij op video op. Ze wilden
weten of het stressniveau van de studenten zou stijgen tijdens de beoordeling.
Daarvoor keken ze naar hoogte van het stresshormoon cortisol, bloeddruk en
hartslag.
Vòòr het gesprek
Voordat de studenten de
gesprekken ingingen, hadden ze een zichtbaar verhoogd stressniveau. Dit bleef
ook na het gesprek hoger dan op dagen dat ze geen gesprekken voerden. Normaal
stijgt de cortisolwaarde (een van de maten voor het stressniveau) kort voor het
ontwaken en neemt deze daarna weer af. Bij de studenten bleef de waarde hoger op
de dagen van de slechtnieuwsgesprekken. Deze stress van tevoren weerspiegelde
zich nagenoeg niet in de kwaliteit van de communicatie.
 
Aankijken
Opmerkelijk was dat hoe meer de studenten de patiënt aankeken, hoe hoger
het stressniveau was na afloop. ‘Dit suggereert dat non-verbale communicatie
zoals aankijken een hoge mate van alertheid vereist, waardoor de stresswaarde
verhoogt’, stelt NIVEL-onderzoeker Sandra van Dulmen.
Emoties
De studenten die het vriendelijkst en het
meest betrokken waren, communiceerden kwalitatief op een hoger niveau, stelden
de onderzoekers vast. Dit kwam tot uitdrukking in hoe ze de communicatie
structureerden, hoe ze emoties hanteerden en hoe ze informatie gaven. Van
Dulmen: ‘NIVEL-onderzoek naar de communicatie in de spreekkamer laat zien dat
deze de laatste jaren zakelijker wordt. Die verzakelijking kan ertoe leiden dat
de kwaliteit van de communicatie juist vermindert.’
Nivel

Gepubliceerd op: 16 november 2007
Door: Redactie Nursing

Thema:

Bejegening

Tags:

Bejegening

Lees Interacties

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Praktijk Bejegening

icon-Bejegening

Bejegening

Blog Barbara: ‘Ze verlaat de afdeling in mijn oude trui en de broek van mijn man’

icon-Bejegening

Bejegening

Ernstig zieke patiënten komen in een rouwproces, hoe help je hen daarbij?

icon-Bejegening

Bejegening

Casus mantelzorg | ‘Het gaat niet meer met moeder, hoe ontlasten we vader?’

icon-Bejegening

Bejegening

Humor als verpleegkundige interventie: ‘Je hoeft geen rode neus op te zetten’

icon-Bejegening

Bejegening

‘Ik maak er een eind aan’: hoe ga je (niet) om met suïcidale patiënten?

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren