• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Praktijk Bejegening

Spiegelmethode verbetert bejegening

Gepubliceerd op: 7 november 2006
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Met de spiegelmethode is het Zaans Medisch Centrum in Zaandam uitgeroepen tot meest klantvriendelijke ziekenhuis van alle Sneller beter-ziekenhuizen. Het ziekenhuis gebruikt de methode om patiëntgerichter te werken.

 
Uit
handen van juryvoorzitter dr. Els Borst-Eilers kreeg Annemiek Poiesz,
hoofdverpleegkundige van de kinderafdeling en neonatologie de prijs, een
beeldje, uitgereikt.
 
Spiegel voorhouden
De spiegelmethode houdt
zorgverleners letterlijk een spiegel voor. In een kringgesprek onder leiding van
een getrainde gespreksleider vertellen patiënten, of bij kinderen de ouders,
over hun ziekenhuiservaringen. De zorgprofessionals zijn alleen aanwezig als
toehoorders.
 
Aandacht
Annemiek Poiesz, ook voorzitter van de
werkgroep patiëntenparticipatie, vertelt dat tijdens een spiegelgesprek op de
kinderafdeling onder andere bleek dat ouders en verpleegkundigen verschillend
denken over het geven van persoonlijke aandacht. ‘De verpleegkundigen dachten
dan dat zij ouders van een ziek kindje veel aandacht gaven. In de vorm van
vragen of het flesje was leeggedronken, hoe de ontlasting was, enzovoort. Maar
ouders wilden aandacht in de vorm van een vraag over hoe het met hén was, of hoe
het thuis ging.’
 
Impact
De impact van het bijwonen van een
spiegelgesprek is groot, is de ervaring van Poiesz. ‘Deze directe gesprekken
raken verpleegkundigen veel meer dan de uitslag van en schriftelijke
patiënttevredenheidsenquête.’ De uitkomsten hebben al geleid tot verbeterpunten,
zoals het verplicht stellen van een naambadge voor personeel op de
kinderafdeling, dat geen uniform draagt en dus niet direct herkenbaar is als
zorgverlener.
 
Neonatologie
Het Zaans Medisch Centrum gebruikt
de ‘spiegelmethode’ ook op de diabetispoli en de afdelingen cardiologie,
nierdialyse en binnenkort voor de neonatologie.
 

Gepubliceerd op: 7 november 2006
Door: Christie Klaucke

Thema:

Bejegening

Tags:

Bejegening

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Praktijk Bejegening

icon-Bejegening

Bejegening

Blog Barbara: ‘Ze verlaat de afdeling in mijn oude trui en de broek van mijn man’

icon-Bejegening

Bejegening

Ernstig zieke patiënten komen in een rouwproces, hoe help je hen daarbij?

icon-Bejegening

Bejegening

Casus mantelzorg | ‘Het gaat niet meer met moeder, hoe ontlasten we vader?’

icon-Bejegening

Bejegening

Humor als verpleegkundige interventie: ‘Je hoeft geen rode neus op te zetten’

icon-Bejegening

Bejegening

‘Ik maak er een eind aan’: hoe ga je (niet) om met suïcidale patiënten?

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren