• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Praktijk Bejegening

Zo test je of je patiënt zijn medicatie begrijpt

Gepubliceerd op: 21 maart 2018
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

In Nederland heeft ongeveer 40% van de mensen lage gezondheidsvaardigheden. Hoe weet je of jouw patiënt daar één van is?

Lees ook het premium artikel ‘Leest u het maar even voor’

Een keukenla die niet meer open kan omdat er een half jaar aan medicijnen in ligt. Een patiënt die steeds weer belt met vragen over de medicatie. Of jij even dat etiket wil voorlezen. Allemaal signalen dat jouw patiënt wel eens lage gezondheidsvaardigheden zou kunnen hebben. Niet kunnen lezen en schrijven valt daaronder, maar ook weten waar je informatie over gezondheid op kunt zoeken of voor- en nadelen van een behandeling begrijpen. Mensen met lage gezondheidsvaardigheden hebben vaak slechtere gezondheidsuitkomsten. Ze lopen bijvoorbeeld meer kans op ziekenhuisopname.

Signalen herkennen

Onlangs ontwikkelden onderzoekers Marcia Vervloet en Ellen Koster* een gesprekshandleiding: RALPH. Deze helpt om patiënten met lage gezondheidsvaardigheden te herkennen in de context van geneesmiddelengebruik. Oorspronkelijk bedoeld voor apothekers(assistenten), maar ook handig voor verpleegkundigen. ‘Juist als verpleegkundige ben je in de positie om lage gezondheidsvaardigheden bespreekbaar te maken met een patiënt’, denkt Vervloet. ‘Je hebt immers vaak gedurende langere tijd contact en een vertrouwensband opgebouwd. En dat is belangrijk, omdat mensen zich vaak schamen wanneer ze bijvoorbeeld een bijsluiter niet begrijpen.’

Vermoed je dat de gezondheidsvaardigheden van jouw patiënt niet toereikend zijn? Dan kun je het gesprek aangaan met behulp van de vragen uit de RALPH gesprekshandleiding in het artikel ‘Leest u het maar even voor’. Daarin vind je ook allerlei handige links voor verpleegkundigen én voor patiënten.

Gepubliceerd op: 21 maart 2018
Door: Francine Aarts

Thema:

Bejegening

Tags:

Bejegening

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Praktijk Bejegening

icon-Bejegening

Bejegening

Blog Barbara: ‘Ze verlaat de afdeling in mijn oude trui en de broek van mijn man’

icon-Bejegening

Bejegening

Ernstig zieke patiënten komen in een rouwproces, hoe help je hen daarbij?

icon-Bejegening

Bejegening

Casus mantelzorg | ‘Het gaat niet meer met moeder, hoe ontlasten we vader?’

icon-Bejegening

Bejegening

Humor als verpleegkundige interventie: ‘Je hoeft geen rode neus op te zetten’

icon-Bejegening

Bejegening

‘Ik maak er een eind aan’: hoe ga je (niet) om met suïcidale patiënten?

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren