• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Praktijk Bejegening

Verpleegkundige mag patiënt vaker bellen

Gepubliceerd op: 1 november 2007
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Patiënten waarderen een telefoontje van de verpleegkundige na ontslag uit het ziekenhuis. Bij een volgende opname zouden ze dat graag opnieuw willen.

Dat blijkt uit promotieonderzoek van verplegingswetenschapper Patriek
Mistiaen
.

Een telefonische follow-up bleek problemen na het ontslag
niet te voorkomen of verminderen. Maar volgens Mistiaen zijn er wel aanwijzingen
dat patiënten minder problemen ervaren wanneer de verpleegkundige al voor
ontslag met een interventie begint, zoals het geven van leefinstructies.

Aanwijzingen
Volgens de verplegingswetenschapper
kun je bij opname al zien welke patiënten na ontslag problemen zullen krijgen.
‘Daar zijn aanwijzingen voor zoals: hoeveel medicijnen gebruikt een patiënt,
hoeveel medische diagnoses heeft hij, hoe oud is hij, wat kan hij zelf nog doen
thuis?’
Problemen
Veel patiënten ervaren in de eerste weken
na ontslag uit het ziekenhuis nog een diversiteit aan problemen. Moeite met
algemene dagelijkse levensactiviteiten, kennistekorten, vermoeidheid, pijn,
angst en ongerustheid.
Follow-up
In een telefonische follow-up vraagt een
verpleegkundige of andere zorgverlener na het ontslag hoe het met de patiënt
gaat. Of deze nog vragen heeft. En welke problemen of klachten de patiënt
tegenkomt.
 

Gepubliceerd op: 1 november 2007
Door: Redactie Nursing

Thema:

Bejegening

Tags:

Bejegening

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Praktijk Bejegening

icon-Bejegening

Bejegening

Blog Barbara: ‘Ze verlaat de afdeling in mijn oude trui en de broek van mijn man’

icon-Bejegening

Bejegening

Ernstig zieke patiënten komen in een rouwproces, hoe help je hen daarbij?

icon-Bejegening

Bejegening

Casus mantelzorg | ‘Het gaat niet meer met moeder, hoe ontlasten we vader?’

icon-Bejegening

Bejegening

Humor als verpleegkundige interventie: ‘Je hoeft geen rode neus op te zetten’

icon-Bejegening

Bejegening

‘Ik maak er een eind aan’: hoe ga je (niet) om met suïcidale patiënten?

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren