• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Praktijk Bejegening

'Verpleegkundigen, de patiënt hoort alles'

Gepubliceerd op: 21 februari 2012
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Bij de centrale balie van een afdeling in het ziekenhuis moet meer worden gelet op privacy, respect en professionaliteit bij hoorbare conversaties.

Dat schrijven Gert Olthuis, onderzoeker van de Universiteit van Tilburg, en vier verpleegkundigen van het St. Elisabeth Ziekenhuis in Tilburg in de nieuwe TVZ, Tijdschrift voor Verpleegkundigen. Zij deden een kleinschalig onderzoek naar de interacties rond de centrale balie van een verpleegafdeling in een algemeen ziekenhuis. De verpleegkundigen observeerden de centrale balie korte tijd op verschillende tijdstippen vanuit wisselende patiëntenkamers. Hun observaties bevestigen wat ook al uit diverse onderzoeken naar voren komt: op een afdeling is het nauwelijks stil.

Privacy schenden
Naast het geluidsoverlast, deden de observerende verpleegkundigen een aantal opvallende constateringen. Zo hoorden ze regelmatig mededelingen die de privacy van patiënten en hun familie schenden, bijvoorbeeld over de bloedgegevens van patiënt L. of de ‘gezinsvoogd’ van patiënt X. Ook waren uitspraken verstaanbaar die niet passen bij menslievende zorg, in een situatie wordt een patiënt bijvoorbeeld ‘zo iemand’ genoemd. Tot slot waren er uitdrukkingen die onprofessioneel zijn, aldus de onderzoekers. Zo vraagt een arts zich bijvoorbeeld hardop af of een patiënt al op de hoogte is van de diagnose.

Verschillend perspectief
In TVZ schrijven Olthuis en de verpleegkundigen dat er sprake is van botsende logica’s. Aan de ene kant bestaat het perspectief van de zorgverleners die de balie beschouwen als een veilige ruimte om het werk te doen en te overleggen. Aan de andere kant het perspectief van de patiënt, wie te maken heeft met weinig momenten van rust en stilte en het overheersende geluid van werkzaamheden en onderlinge conversatie. Ook dreigt het gevaar dat de privacy van patiënten, een respectvolle benadering en betroken professionaliteit sneuvelen in de drukke interactie van alledag, zo schrijven de onderzoekers.

Adviezen voor verpleegkundigen
Volgens Olthuis en de verpleegkundigen moet er op een andere manier naar collegiale interactie rond de centrale balie van een afdeling moet worden gekeken. Daarvoor geven zij de volgende adviezen:
– De balie is geen plek voor lange overdachten of uitgebreid werkoverleg. Indien nodig op die locatie moet dat kort en bondig zijn.
– De balie is geen plek om privacygevoelige informatie uit te wisselen.
– De werkzaamheden die achter de balie thuis horen (telefoneren, ponsen, patiënten te woord staan etc.) vragen om een uitvoering waarbij medewerkers zich bewust zijn van (niet-zichtbare) patiënten op nabij gelegen kamers.

Lees ook het artikel over geluidsoverlast in de nacht > ‘Verpleegkundige zorg voor betere nachtrust patiënt’

TVZ
Door: redactie Nursing, Marloes Oelen

Meer Nursing

Vacatures in je mailbox
Ben jij toe aan een nieuwe job of wil jij weten welke vacatures er zijn in jouw vakgebied? Meld je dan aan voor de vacature-nieuwsbrief.

Dossier Carrière
Sollicitatietips op een rij, do’s en don’ts tijdens je functioneringsgesprek en het laatste carrière nieuws vind je in het dossier Carrière…

NursingBanen
Op zoek naar een nieuwe baan? Op NursingBanen vind je de leukste vacatures.
Neem een kijkje op NursingBanen.nl


Gepubliceerd op: 21 februari 2012
Door: Redactie Nursing

Thema:

Bejegening

Tags:

Bejegening Patiëntveiligheid Privacy

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Praktijk Bejegening

icon-Bejegening

Bejegening

Blog Barbara: ‘Ze verlaat de afdeling in mijn oude trui en de broek van mijn man’

icon-Bejegening

Bejegening

Ernstig zieke patiënten komen in een rouwproces, hoe help je hen daarbij?

icon-Bejegening

Bejegening

Casus mantelzorg | ‘Het gaat niet meer met moeder, hoe ontlasten we vader?’

icon-Bejegening

Bejegening

Humor als verpleegkundige interventie: ‘Je hoeft geen rode neus op te zetten’

icon-Bejegening

Bejegening

‘Ik maak er een eind aan’: hoe ga je (niet) om met suïcidale patiënten?

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren