• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Praktijk Bejegening

Versterk medicatie-effect door juist te communiceren

Gepubliceerd op: 7 februari 2018
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Door goed te communiceren over medicatie kun je de verwachtingen van patiënten én de werkzaamheid van medicatie beïnvloeden. Vandaag promoveert gezondheidspsycholoog Kaya Peerdeman op dit onderwerp. Nursing stelde haar vier vragen.

In haar promotieonderzoek bestudeerde Peerdeman* onder andere het effect van instructies en verbeelding op pijn. In een van de studies moesten proefpersonen hun hand in een bak met ijskoud water houden – zo koud, dat het pijn doet. Wat bleek: als ze zich van te voren hadden voorgesteld dat het minder pijn zou doen met een warme, waterdichte handschoen aan, dan deed het ook minder pijn. Een interessante uitkomst, maar hoe vertaalt het zich naar de praktijk? We vroegen het aan Peerdeman.

1 Wat kunnen verpleegkundigen leren van jouw promotieonderzoek?

‘Het belangrijkste is dat je je als verpleegkundige ervan bewust bent dat de informatie die jij geeft over medicatie, de effectiviteit ervan beïnvloedt. Het gaat niet alleen maar om de werkzame stoffen van een medicijn, maar ook om de verwachtingen die de patiënt heeft. En die kun je als verpleegkundige beïnvloeden. We kennen natuurlijk het placebo-effect: dat een geneesmiddel zonder werkzame stoffen toch effect heeft, doordat iemand verwacht dat het werkt. Maar uit de literatuur blijkt dat een soortgelijk effect ook bestaat bij echte geneesmiddelen. Zo blijkt bijvoorbeeld dat intraveneuze morfine een sterker pijnstillende effect heeft wanneer de patiënt weet dat er morfine in het infuus zit, dan wanneer hij daar niet van op de hoogte is.’

2 Welke informatie kun je het beste geven over medicatie?

‘Als je de effecten van medicatie wil versterken dan is het belangrijk dat je positieve informatie geeft. Een zin die je zou kunnen gebruiken is bijvoorbeeld: “Van het medicijn dat u net heeft gekregen, is bekend dat het bij veel mensen de pijn sterk verlicht.” Je moet natuurlijk wel eerlijk blijven in je communicatie. Dus baseer wat je zegt op wat er over een medicijn bekend is en op jouw eigen ervaringen als professional.’

3 Zijn er ook dingen die je beter niet kunt zeggen?

‘Ja, want het placebo-effect heeft ook een tegenhanger: het nocebo-effect.  Als je niet oplet, kun je met jouw communicatie juist negatieve verwachtingen wekken. Door te horen of lezen over bijwerkingen, kunnen patiënten daadwerkelijk meer bijwerkingen ervaren. Om dit te voorkomen zou je het liefst helemaal niks zeggen over bijwerkingen. Maar ja, zomaar informatie verzwijgen is natuurlijk geen optie. Wel zou je hierover afspraken kunnen maken met de patiënt, dat je bijvoorbeeld alleen de bijwerkingen noemt die bij veel mensen voorkomen en de zeldzame bijwerkingen niet. Maak dan wel duidelijk dat de patiënt bij plotselinge heftige  klachten aan de bel moet trekken. Ook kan het helpen om mensen te informeren over de werking van nocebo-effecten.’

Ook angst kan pijn beïnvloeden, zowel acute als chronische pijn. Hoe herken en kalmeer je een angstige patiënt? Lees het artikel ‘Bang voor OK’

4 Wat je zegt is dus belangrijk. Maakt het nog wat uit hoe je het zegt?

‘Zeker! Het helpt om warm en empathisch te communiceren – voor zover je dat nog niet doet. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat een warme, competente manier van doen het placebo-effect van een zogenaamd antiallergische crème versterkt. Vorig jaar toonde ook Nederlands onderzoek naar menstruatiepijn vergelijkbare bevindingen. Patiënten hadden de minste pijn wanneer de arts warm en empathisch was, én positieve verwachtingen schepte. Het is aannemelijk dat dit ook zo werkt voor verpleegkundigen.’

*Kaya Peerdeman is onderzoeker en docent aan de Universiteit Leiden bij de afdeling Gezondheids-, Medische en Neuropsychologie. Ze verdedigt vandaag haar proefschrift Harnessing placebo effects by targeting expectancies.

Gepubliceerd op: 7 februari 2018
Door: Francine Aarts

Thema:

Bejegening

Tags:

Bejegening

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Praktijk Bejegening

icon-Bejegening

Bejegening

Blog Barbara: ‘Ze verlaat de afdeling in mijn oude trui en de broek van mijn man’

icon-Bejegening

Bejegening

Ernstig zieke patiënten komen in een rouwproces, hoe help je hen daarbij?

icon-Bejegening

Bejegening

Casus mantelzorg | ‘Het gaat niet meer met moeder, hoe ontlasten we vader?’

icon-Bejegening

Bejegening

Humor als verpleegkundige interventie: ‘Je hoeft geen rode neus op te zetten’

icon-Bejegening

Bejegening

‘Ik maak er een eind aan’: hoe ga je (niet) om met suïcidale patiënten?

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren