• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Praktijk Bejegening

Wat moet ik met een chagrijnige patiënt?

Gepubliceerd op: 1 november 2009
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Een chagrijnige dame, met frons gezicht vertelt me dat ze alweer een kwartier heeft moeten wachten tot er iemand reageerde op haar oproep. Mijn dienst is nog maar net begonnen. Dit wordt nog leuk.

Volgens de vrouw had ik vanmorgen het verkeerde beleg gebracht, was ze door mij te laat gewassen en had ik hiermee haar bezoek verjaagt. Dat ik net binnen ben, wuift ze weg met een: ‘en nog liegen ook.’ De vrouw vindt het en mij een schande. Verder is de airco te koud, de deur te open of dicht en de buren te luidruchtig; zo deelt de vrouw mij hardop mopperend mee.

Al snel hoor ik in de teampost dat de vrouw over mijn collega’s ook niet tevreden is. En dat mijn collega’s haar inmiddels ook niet meer zo aardig vinden. Dan gaat de telefoon, het is voor mij. De dochter van de norse dame blijkt met deze zelfde situatie in het haar te zitten. Haar moeder was altijd zo lief, attent en bescheiden. Nu blijkt ze ook haar dochter te beschuldigen van slechte service. Sinds haar moeder afhankelijk is van zorg, is ze volgens de dochter niet meer te genieten.

Ik spreek iemand op een verjaardag, die weer iemand kent die plotseling niet meer kon lopen en daardoor veranderde van montere spraakwaterval in een gesloten chagrijn. Tja. Het is mooi dat er verpleegkundigen zijn. Maar het is wat als je ze nodig hebt. En het is fijn als familie je ondersteunt, maar wat word je misschien boos, als ze de hele dag in je huis aan je spullen zitten.

Het is niet gemakkelijk als je acht uur lang voor een patiënt klaarstaat, die vervolgens de vloer met je aanveegt. Maar hoe denk je dat het voelt als je 24 uur per dag afhankelijk bent? Die vrolijke zuster of blijde broeder moet verdragen, die alles net anders doet dan jij zou doen. Als je het nog kon.

Ja, ik begrijp het woede-gehalte van een patiënt. Frustratie en boosheid, die zich een weg naar buiten banen om projectielbrakend over je dolenthousiaste en volgzame witte uniform te worden uitgestort. Maar wat moet ik ermee?

Gepubliceerd op: 1 november 2009
Door: exed-admin

Thema:

Bejegening

Tags:

Agressie Bejegening

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Praktijk Bejegening

icon-Bejegening

Bejegening

Blog Barbara: ‘Ze verlaat de afdeling in mijn oude trui en de broek van mijn man’

icon-Bejegening

Bejegening

Ernstig zieke patiënten komen in een rouwproces, hoe help je hen daarbij?

icon-Bejegening

Bejegening

Casus mantelzorg | ‘Het gaat niet meer met moeder, hoe ontlasten we vader?’

icon-Bejegening

Bejegening

Humor als verpleegkundige interventie: ‘Je hoeft geen rode neus op te zetten’

icon-Bejegening

Bejegening

‘Ik maak er een eind aan’: hoe ga je (niet) om met suïcidale patiënten?

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren