• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Praktijk Delier

Consultatiebureau voor ouderen

Gepubliceerd op: 13 september 2010
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Conny vindt dat elke zorgvrager een keer per jaar moet langsgaan bij het consultatiebureau voor ouderen.

Al voor de geboorte van een baby worden het kind en de moeder gevolgd door diverse gezondheidsinstellingen. Rondom de eerste levensdagen is er kraamzorg, en daarna komt het bekende consultatiebureau in beeld.

 

Gezondheid waarborgen 

Als het kind op de basisschool komt, neemt de GGD het volgen van het kind over. Tot en met een jaar of zestien zijn er vele checkmomenten geweest en adviezen gegeven aan ouders en kind. De bedoeling is dan ook om de gezondheid van de nieuwe wereldburger te waarborgen. Het heeft een goede preventieve werking voor de gezondheid en de opvoeding.

 

Problemen signaleren

Het is mooi dat er professionele begeleiding bestaat. Het is een specialistische opzet, passend voor de doelgroep. Hiermee worden veel problemen tijdig gesignaleerd en daarmee wordt veel schade, zowel persoonlijk als financieel, voorkomen.

 

Consultatiebureau’s voor ouderen

Er bestaan al een aantal van soortgelijke bureau’s voor ouderen. Ik vind dat dit systeem standaard zou moeten worden toegepast bij deze doelgroep: het specialistisch volgen van mensen op leeftijd al dan niet met problemen. Zo kun je eerder ingrijpen als nare ziektes en andere ongemakken zich aandienen. Nu zijn diverse zorgverleners te versnipperd bezig rondom een zorgvrager. En juist als je deze zorg vanuit één centraal punt kunt bieden, boek je winst. Doordat er een preventieve werking vanuit gaat, is het ook nog kostenbesparend.

 

Elke zorgvrager consulteren

Ik pleit ervoor om elke zorgvrager eenmaal per jaar te laten consulteren bij een consultatiebureau voor ouderen. Een check op onder andere ogen, oren, gewicht, mobiliteit, bloeddruk, welzijn, en zelfredzaamheid, laat zien hoe het met de gezondheid gesteld is.  

Gepubliceerd op: 13 september 2010
Door: exed-admin

Thema:

Delier

Tags:

Ouderenzorg TVV

Lees Interacties

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Praktijk Delier

alt-tekst krijtjes
icon-Delier

Delier

Animatie: het verschil tussen een delier, dementie of depressie

icon-Delier

Delier

Update richtlijn delier: dit zijn de 8 belangrijkste aandachtspunten

icon-Delier

Delier

Nieuwe richtlijn delier gepubliceerd, dit valt op

icon-Delier

Delier

Samen halen we meer uit minder

icon-Delier

Delier

Continentiezorg en een gezonde huid zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren