De gezondheidszorg digitaliseert. Over vijf jaar moeten zaken als beeldschermzorg, digitale toegang tot patiëntengegevens en telemonitoring vanzelfsprekend zijn in de zorg. Maar hoe ver zijn we eigenlijk? Nursing belicht drie voorbeelden uit de praktijk. Deel twee: beeldzorg in de thuiszorg.
Twee jaar geleden startte de Gelderse thuiszorgorganisatie Sensire het iPad-project. Per zorgteam kregen vijf cliënten thuis een iPad in bruikleen: 750 cliënten in totaal. Volgens wijkverpleegkundige Pieter Marsman ontvangen inmiddels één op de acht cliënten en hun mantelzorgers geplande zorg via het beeldscherm; het aantal cliënten dat ongeplande ‘beeldzorg’ krijgt is nog groter. Sensire least de iPads bij een bedrijf dat ze ook installeert en eventuele technische problemen oplost. Cliënten kunnen via de iPad 24 uur per dag contact leggen met de zorgcentrale van Sensire en op geplande momenten ook met de eigen wijkverpleegkundigen. Cliënten met hartfalen, longproblemen en diabetes maken er veel gebruik van, vertelt Pieter Marsman.’Iemand krijgt bijvoorbeeld een hypo en beeldbelt met behulp van een app direct met de zorgcentrale. De verpleegkundige (die direct de medische gegevens op haar scherm krijgt) begeleidt de cliënt uit de hypo of organiseert hulp bij haar thuis.’

‘Patiënten zien straks precies wat wij rapporteren’
Vanaf vandaag hebben alle patiënten van het UMC Utrecht digitaal toegang tot hun eigen EPD. Lees meer>>>
Behalve deze ongeplande zorg verloopt ook een deel van de geplande zorg via het beeldscherm, zoals de sociale controles en verpleegkundige coaching. ‘Met een cliënt die hulp nodig heeft bij het inhaleren, spreken we bijvoorbeeld een dagelijks tijdstip af waarop hij beeldbelt naar de zorgcentrale voor instructies en uitleg,’ vertelt Pieter Marsman. Laat de cliënt niets van zich horen, dan beeldbelt de verpleegkundige om te vragen of ze kan helpen of organiseert ze alsnog dat het team langskomt.’ Een andere belangrijke taak van de zorgcentrale is het monitoren van cliëntengegevens. Cliënten met hartfalen kunnen dagelijks waardes over gewicht en bloeddruk doorgeven, die door de zorgcentrale worden geïnterpreteerd. ‘Bij plotselinge gewichtstoename neemt de verpleegkundige contact op en schakelt de hartfalenpoli in voor overleg. Door dergelijke intensieve begeleiding kun je snel een interventie inzetten en in veel gevallen ziekenhuisopname voorkomen.’ Cliënten die meerdere keren per dag thuiszorg ontvangen, vinden het vaak prettig dat een aantal ‘live’ contacten wordt vervangen door beeldschermcontact, aldus Marsman. ‘Ze hoeven daardoor minder rekening te houden met onze komst. En niet ‘s avonds als het donker is de deur open te doen, terwijl ze toch ondersteuning krijgen. Al met al geeft hen dat een erg veilig gevoel.’
Het ministerie van VWS heeft voor de komende vijf jaar drie concrete doelen gesteld op het gebied van e-health. Eén daarvan is dat binnen vijf jaar iedereen die zorg en ondersteuning thuis ontvangt de mogelijkheid om – desgewenst – via een beeldscherm 24 uur per dag met een zorgverlener te communiceren. Naast beeldschermzorg wordt hierbij ook domotica ingezet. Dit draagt eraan bij dat mensen langer veilig thuis kunnen wonen. Gaat dit doel gehaald worden denk jij? En hoe ver is jouw instelling met deze ontwikkeling? Laat een reactie achter!
‘Moderne verpleegkundige moet beeldscherm omarmen’
Wie het nieuwe beroepsprofiel van de verpleegkundige er op naslaat, leest dat een verpleegkundige op de hoogte moet zijn van ict-ontwikkelingen. Is dat al zo?>>>
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account