• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Praktijk E-Health

'E-learning: geen digitale reader met een toets'

Gepubliceerd op: 26 maart 2014
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Verpleegkundige Peter Vink is in zijn blog ‘E-learning? Ik wil geen digitaal studieboek’ kritisch op e-learning die simpelweg een studieboek nabootsen. Programmamanager e-learning Mary Dankbaar valt hem bij.

Het blog van Peter Vink over de vaak beroerde didactische kwaliteit van e-learning modules is uit mijn hart gegrepen! Als het gaat om online leren hebben we niets aan digitale readers met een toets aan het einde. Een e-module moet motiverend zijn en interactief, met opdrachten of vragen met feedback (door het programma, door mede-cursisten of de docent). Dat doet een goede docent immers ook, waarom zou dat ineens achterwege kunnen blijven als we online gaan? Interactiviteit is juist de kracht van internet!

E-learning voor verpleegkundigen
Verpleegkundigen scholen zich steeds vaker middels e-learning. Het is flexibel, je kunt leren in je eigen tempo en op een zelfgekozen tijdstip. Lees meer >>>

Daarnaast dient een e-module liefst multimediaal te zijn, op een functionele wijze. Dus kies voor video als het om vaardigheden gaat, animaties bij een complex dynamisch concept, tekeningen of heldere foto’s bij anatomische begrippen en audio bij hart/longgeluiden. 
Ook moet er een balans zijn tussen autonomie bij de cursist en sturing door het programma, zoals ook Vink schrijft in zijn blog. De cursist moet zelf de volgorde, selectie van onderdelen bepalen, afhankelijk van wat je lastig of interessant vindt. Het programma laat zien waar je bent in het geheel en motiveert om door te gaan.

Nursing Connect

Met welke e-learning heb jij goede ervaringen? Discussieer mee op Nursing Connect >>>

Tot slot: schrijven voor beeldscherm is anders dan voor een reader. In vergelijking met papier is er meer structuur nodig, witregels, kopjes, korte zinnen, actief taalgebruik, samenvattingen en herhaling van kernpunten. Schermvullende teksten zijn uit den boze.. als we onze nekspieren soepel willen houden kijken we wel naar een tenniswedstrijd.

Mary Dankbaar, Programmamanager e-learning en onderzoeker, Erasmus MC

Gepubliceerd op: 26 maart 2014
Door: exed-admin

Thema:

E-Health

Tags:

E-Health E-learning

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Praktijk E-Health

icon-E-Health

E-Health

Nieuwe escaperoom belicht het nut van eenduidige verslaglegging

icon-E-Health

E-Health

5 handige innovaties voor patiënten (en verpleegkundigen)

icon-E-Health

E-Health

Student Corner: ‘Beeldbellen kan een positief effect hebben op de behandelrelatie’

icon-E-Health

E-Health

Smart glasses en andere slimme brillen: dit kunnen we ermee in de zorg

icon-E-Health

E-Health

Wetenschap: app helpt COPD-patiënten actie te ondernemen bij exacerbatie

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren