Ict-systemen in de zorg communiceren te weinig met elkaar. Daardoor zijn verpleegkundigen extra tijd kwijt, bijvoorbeeld aan het overtikken van patiëntbrieven. Dat leidt tot een hoge werkdruk en onveilige situaties voor patiënten.
Dat meldt de NOS na een rondgang onder 700 zorgmedewerkers, waarvan 500 verpleegkundigen.
Volgens de zorgmedewerkers wringt de schoen bij het overdragen van medische gegevens: iedere zorginstelling gebruikt zijn eigen digitale informatiesysteem. Deze zijn niet of onvoldoende op elkaar afgestemd, waardoor ze belangrijke informatie moeten doorgeven per fax of met een brief die de patiënt mee krijgt. In sommige gevallen brengt een koerier röntgenfoto’s van het ene naar het andere ziekenhuis. Aan de ontvangende kant moeten zorgmedewerkers de brieven en foto’s vervolgens overtypen of inscannen. Die gebrekkige communicatie levert ongewenste of zelfs gevaarlijke situaties op.
Patiëntveiligheid
Verpleegkundigen vertellen de NOS dat ze soms tot een uur per dag bezig zijn met het overtikken, printen en faxen van patiëntengegevens, terwijl de werkdruk vaak al hoog is. Daarnaast kan overschrijven, kopiëren of faxen van informatie leiden tot gevaren voor de patiënt. Een tikfout, onduidelijke fax of ontbrekende pagina kan leiden tot onjuiste informatie over medicatiegebruik of andere ziekten. Meer dan de helft van de zorgverleners die de NOS bevroeg, zegt dat de patiëntveiligheid soms in het gedrang komt door de gebrekkige informatiestroom. Florian van Hunnik, verpleegkundige bij het OLVG in Amsterdam: ‘Als we informatie al naar de volgende zorgverlener hebben gefaxt en iemand daarna twee dagen in het ziekenhuis blijft, kan er in die tijd alweer veel zijn veranderd. Als een patiënt wordt doorverwezen naar de wijkverpleging, dan moeten we dat eerst intern met de hand overschrijven naar een ander systeem. Vervolgens gaat dat per fax naar de wijkverpleegkundige en die gaat dat dan weer zitten invoeren.’
Beschamend
‘Je kunt je voorstellen dat als je telkens informatie moet overtikken van het ene in het andere systeem, er wel eens fouten worden gemaakt’, zegt Sonja Kersten, directeur van V&VN. Ze vindt het ‘beschamend’ dat verpleegkundigen gevoelige patiënteninformatie nog steeds op deze manier verwerken. Kersten vindt dat zorginstellingen een vuist moeten maken tegen softwareleveranciers en moeten eisen dat hun systemen beter samenwerken. ‘Het is vooral belangrijk dat ict-systemen de zorg moeten helpen en niet ingewikkelder moeten maken.’
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account