Er zijn twee nieuwe initiatieven gelanceerd waar patiënten terechtkunnen als zij het slachtoffer van een medische fout menen te zijn. De Consumentenbond heeft afgelopen vrijdag een meldpunt voor medische missers geopend. En de Letselschade Raad is gestart met de voorlichtingssite ‘Na een medische fout’.
De Consumentenbond roept met het meldpunt mensen op om hun ervaringen met grote en kleine medische fouten te delen. Tot 1 september kunnen mensen dat doen, daarna gaat de consumentenbond de fouten inventariseren om vervolgens in gesprek te gaan met ziekenhuizen en andere zorgverleners.
Onafhankelijk kenniscentrum
De bond pleit voor een onafhankelijk kenniscentrum waar consumenten op een laagdrempelige manier kunnen laten toetsen of hun zaak kans van slagen heeft. Met het onafhankelijke kenniscentrum wil de bond de drempel verlagen om een klacht in te dienen over medische missers.
Voorlichtingssite
De voorlichtingssite van de Letselschade Raad helpt slachtoffers en nabestaanden geïnformeerde keuzes maken. De site biedt neutrale en praktische informatie over de afwikkeling van letselschade, die is ontstaan als onbedoeld gevolg van een medische handeling. Met de nieuwe voorlichtingssite willen we een overzicht geven van het begin tot het eind van de procedure. Ook helpt de site patiënten om een goede belangenbehartiger te vinden.’
Consumentenbond / de Letselschade Raad
Door: redactie Nursing
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account