De nieuwe campagne over het belang van handhygiëne voor Belgische gezondheidswerkers is succesvol van start gegaan.
Voor de vrijwillige campagne hebben 97% van de acute ziekenhuizen en 73% van de gespecialiseerde en geriatrische zorginstellingen zich ingeschreven. De bewustwordingscampagne, die dit jaar aan haar derde editie toe is, is getiteld: ‘U bent in goede handen’.
Onderzoek handhygiëne
Na het Nederlandse onderzoek naar handgygiëne in 2008, een initiatief van Nursing en NewCompliance, gaan nu ook de Belgen onderzoeken in hoeverre de voorschriften voor handhygiëne worden nageleefd. Voor en na de campagne vinden metingen daarnaar plaats. Na analyse van de gegevens ontvangen de deelnemende ziekenhuizen een gepersonaliseerde feedback van hun resultaten. Ook worden de resultaten landelijk geëvalueerd. Doel van de campagne bij onze zuiderburen is het terugdringen van ziekenhuisinfecties met 20 tot 30%.
Valse nagels en sieraden
De campagne raadt ook vooral aan op te letten met valse nagels, horloges en sieraden, omdat allerlei bacteriën zich daar prima thuis voelen. Zes procent van de patiënten die in België opgenomen worden in een ziekenhuis, krijgen te maken met een ziekenhuisinfectie tijdens hun verblijf. Zorgverleners verspreiden de meerderheid van die infecties via hun handen.
Patiënt doet mee
Anders dan in Nederland, betrekken de Belgen de patiënt bij de campagne, omdat die een belangrijke partner is bij het bevorderen van de kwaliteit van de zorgverlening. Iedere patiënt die in het ziekenhuis moet verblijven, krijgt daarom een informatiefolder en een ludieke gadget. De campagne is opgezet door de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu en het Federaal Platform voor Ziekenhuishygiëne.
Lees meer in ons dossier Handhygiëne
Door: redactie Nursing
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account