• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Praktijk Medicatie

Verpleegkundig rekenen

Gepubliceerd op: 21 mei 2007
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Verpleegkundigen rekenen beroerd, dat is de conclusie die getrokken kan worden uit het onderzoek van Christien de Jong en Linda Koster van het UMC Groningen.

De verpleegkundige mist essentiële basisvaardigheden van het rekenen, zo ontdekten zij. In vier ziekenhuizen in het noorden van het land deden zij een onderzoek onder verpleegkundigen over hun rekenvaardigheden.

Ik schrik er niet van. Het laatste dat ik ben is een held in (medisch) rekenen. Noem het dyscalculie (de cijfervariant van dyslexie), noem het slecht in rekenen. Op de basisschool kostte het me veel moeite, ik was de laatste van de klas met de tafels en de breuken en had zelfs, toen ik klein was, als enige een cijfer-’liniaal’ op mijn tafeltje geplakt. Het kostte me zoveel moeite dat ik er zelfs een lage CITO door haalde, wat uiteindelijk resulteerde in een jaar speciaal onderwijs. Maar waar een wil is, is zeker een weg en dat heb ik inmiddels wel bewezen.

Bloed, zweet en vooral veel tranen en bijles heeft het me gekost, maar ik ben er gekomen: afgestudeerd aan de MAVO en daarna zelfs een MBO-opleiding met goed gevolg kunnen afsluiten. En zelfs met een zes voor wiskunde geslaagd, nadat ik mijn hele middelbare schoolperiode onvoldoende stond. Een proef was het dan zeker ook voor mij op de kinderafdeling: voor iedere leeftijd een andere dosering antibiotica.

Oplossen en tellen. En vooral laten controleren. Ik moet zeggen dat het medisch rekenen en het bereiden van antibiotica me nu veel minder moeite kost dan in het begin. Daar draagt ook zeker aan bij dat je het iedere dag doet. Bij mij was namelijk het probleem op school dat ik vaak de berekening wel wist, maar niet wist wanneer hem toe te passen. En laten we eerlijk zijn: hoeveel medisch rekenen heb je nu in de opleiding gehad? Ik in ieder geval heel weinig en dat was ook alleen zo omdat de klas er zelf om vroeg. Een kwalijke zaak. Want dat het belangrijk is dat blijkt. En vooral omdat het vreselijk verkeerd kan gaan.

Mee eens of oneens: er moet meer aandacht komen voor medisch rekenen! 

PS Je kunt je kennis testen op de site van het Nursing Event 2007 en op de site van de V&VN.

Gepubliceerd op: 21 mei 2007
Door: exed-admin

Thema:

Medicatie

Tags:

Medicatie Verpleegkundig rekenen

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Praktijk Medicatie

icon-Medicatie

Medicatie

Lareb: ‘Inhaleren van stukjes capsule uit inhalator kan geen kwaad’

icon-Coronavirus

Coronavirus

4 vragen over coronamedicijn Paxlovid

icon-Medicatie

Medicatie

5 tips voor het veilig gereed maken van medicatie

icon-Medicatie

Medicatie

‘Wees alert op gebitsschade na inhalatiemedicatie’

icon-Longziekten

Longziekten

Hittegolf: aandachtspunten medicatie bij hitte

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren