Elsbeth Reitsma, is adviseur bij C3 adviseurs en managers. Zij heeft tips om zó te communiceren dat jij en de patiënt krijgen wat jullie willen.
1. Vertrouw op jouw deskundigheid, jouw inzet en jouw flair. Als je je vak bijhoudt, je beste beentje voorzet en ervoor zorgt dat je jezelf kunt zijn, heb je de meeste invloed tijdens een visite.
2. Wees assertief. Laat je niks in de schoenen schuiven en zeg met een glimlach dat je er anders tegenaan kijkt en waarom. Er zijn beïnvloedingstechnieken om voor de patiënt je zin te krijgen: overtuig artsen met goede argumenten, onderhandel (voor wat hoort wat) of zet een leidinggevend tussenpersoon in, als je er structureel samen niet uitkomt.
3. Plan je vrij. Creëer rust door vooraf te plannen hoe dingen na de visite zullen gaan. Spreek met betrokkenen af wanneer je wat communiceert. Laat bijvoorbeeld familie weten dat je ná twaalf uur belt om door te geven of ontslag doorgaat. Spreek met secretaresse en collega’s af waarvoor je gestoord mag worden tijdens de visite. Geef je pieper af.
4. Laat de patiënt aan zet. Voor het merendeel van de patiënten is een visite iets dat ze overkomt. Stimuleer een patiënt om vooraf op te schrijven wat hij wil weten en herinner hem aan zijn vragen.
5. Een horkerige specialist is ook maar een mens. Waarom zou je je af laten schrikken door een specialist die sociaal niet zo vaardig is? De kunst is om je de medische stugheid of horkerigheid niet persoonlijk aan te trekken. Het ligt immers niet aan jou, maar aan de ander.
Het artikel ‘Rondje van de zaak’ Zo haal je het beste uit de artsenvisite werd gepubliceerd in Nursing oktober 2009 en is geschreven door Sandra Kleefstra.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account