• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Praktijk Organisatie van zorg

Zo krijg je wat je wilt tijdens de artsenvisite

Gepubliceerd op: 3 juni 2011
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Elsbeth Reitsma, is adviseur bij C3 adviseurs en managers. Zij heeft tips om zó te communiceren dat jij en de patiënt krijgen wat jullie willen.

1. Vertrouw op jouw deskundigheid, jouw inzet en jouw flair. Als je je vak bijhoudt, je beste beentje voorzet en ervoor zorgt dat je jezelf kunt zijn, heb je de meeste invloed tijdens een visite.

2. Wees assertief. Laat je niks in de schoenen schuiven en zeg met een glimlach dat je er anders tegenaan kijkt en waarom. Er zijn beïnvloedingstechnieken om voor de patiënt je zin te krijgen: overtuig artsen met goede argumenten, onderhandel (voor wat hoort wat) of zet een leidinggevend tussenpersoon in, als je er structureel samen niet uitkomt.

3. Plan je vrij. Creëer rust door vooraf te plannen hoe dingen na de visite zullen gaan. Spreek met betrokkenen af wanneer je wat communiceert. Laat bijvoorbeeld familie weten dat je ná twaalf uur belt om door te geven of ontslag doorgaat. Spreek met secretaresse en collega’s af waarvoor je gestoord mag worden tijdens de visite. Geef je pieper af.

4. Laat de patiënt aan zet. Voor het merendeel van de patiënten is een visite iets dat ze overkomt. Stimuleer een patiënt om vooraf op te schrijven wat hij wil weten en herinner hem aan zijn vragen.

5. Een horkerige specialist is ook maar een mens. Waarom zou je je af laten schrikken door een specialist die sociaal niet zo vaardig is? De kunst is om je de medische stugheid of horkerigheid niet persoonlijk aan te trekken. Het ligt immers niet aan jou, maar aan de ander.

Het artikel ‘Rondje van de zaak’ Zo haal je het beste uit de artsenvisite werd gepubliceerd in Nursing oktober 2009 en is geschreven door Sandra Kleefstra.

Gepubliceerd op: 3 juni 2011
Door: Redactie Nursing

Thema:

Organisatie van zorg

Tags:

Organisatie van zorg Samenwerken

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Praktijk Organisatie van zorg

icon-Organisatie van zorg

Organisatie van zorg

Verpleegkundigen ontevreden over zeggenschap

icon-Organisatie van zorg

Organisatie van zorg

Spraakgestuurd rapporteren in de wijk: zo werkt het

icon-Organisatie van zorg

Organisatie van zorg

Hands-on infectiepreventie: tips voor een schone werkomgeving

icon-Organisatie van zorg

Organisatie van zorg

Korting op de collectieve zorgverzekering verdwijnt in 2023: wat nu?

icon-Organisatie van zorg

Organisatie van zorg

Verpleegkundigen willen duurzamer beleid op het werk; nu de werkgevers nog

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren