• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Praktijk Ouderenzorg

3 tips om je cliënt zich gelukkiger te laten voelen

Gepubliceerd op: 5 december 2016
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Hoe vergroot je het geluksgevoel van je (eenzame) cliënt? Laura Weiss deed onderzoek naar de effectiviteit van de Geluksroute, en promoveerde hiermee aan de Universiteit Twente. Zij geeft handige tips voor verpleegkundigen en verzorgenden in de thuiszorg.

  1. Geef je cliënt zoveel mogelijk de keus: ‘Autonomie is een belangrijke voorwaarde voor mensen om zich beter te voelen. Hoe meer ze de regie over hun leven kunnen houden, hoe beter. Geef als zorgmedewerker waar mogelijk de cliënt een keus. Hoe klein de keus ook is, het helpt. Bijvoorbeeld: wil hij om half een of om een uur eten?’
  2. Vraag naar de passie van de cliënt: ‘Als verpleegkundige of verzorgende heb je de neiging om je te focussen op problemen waar de cliënt mee dealt. Dat is aan de ene kant logisch: je bent er om de ander te helpen waar hij moeite mee heeft. Maar probeer in de weinige tijd die je hebt, ook aandacht te hebben voor dingen die wél goed gaan, en hoe ze die talenten inzetten. Wellicht hebben ze een leuke hobby, of wandelen ze nog veel. Tijdens een training liet ik verpleegkundigen opschrijven wat er mis was met één bepaalde patiënt. Toen kwam er een heel zielig beeld naar voren. Vervolgens moesten ze alleen positieve dingen opschrijven. Dat gaf opeens een heel ander beeld van de cliënt: dat hij bijvoorbeeld veel humor heeft, en goed kan luisteren. Als je je hier bewust van bent, dan zul je je automatisch anders gedragen naar de cliënt, waardoor hij zich meer gewaardeerd voelt, en in de eerste plaats als mens gezien wordt, in plaats van patiënt.’
  3. Stel samen kleine doelen op, waar je naartoe werkt: ‘Vraag de cliënt naar ideeën wat hij graag zou willen. Als hij dan bijvoorbeeld zegt: “Ik zou graag willen lopen, zodat ik op mijn kleinkinderen kan oppassen”, kun je samen een plan maken waardoor de cliënt minimaal een half uur achter elkaar kan lopen. Als de cliënt intrinsiek gemotiveerd is, is de kans veel groter dat deze doelen gehaald worden, en dat vergroot het geluksgevoel van de cliënt.’

Lees hier meer over de Geluksroute >>

Gepubliceerd op: 5 december 2016
Door: Rhijja Jansen

Thema:

Ouderenzorg

Tags:

Ouderenzorg TVZ

Lees Interacties

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Praktijk Ouderenzorg

icon-Ouderenzorg

Ouderenzorg

‘Lastige situaties moet je voor je zien’

icon-Ouderenzorg

Ouderenzorg

Ontwikkelingen in de ouderenzorg

icon-Ouderenzorg

Ouderenzorg

Student Corner: ‘Slecht slapen van patiënten is een verpleegkundig probleem’

icon-Ouderenzorg

Ouderenzorg

4 veelvoorkomende mondproblemen bij ouderen

icon-Ouderenzorg

Ouderenzorg

Waarom mondzorg bij ouderen meer aandacht verdient (en op welke manier)

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren