• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Praktijk Ouderenzorg

'Delier sneller in beeld dankzij Deliertelefoon'

Gepubliceerd op: 29 januari 2016
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Ziekenhuis Nij Smellinghe in Drachten startte onlangs met de zogenaamde Deliertelefoon, een initiatief van de afdelingen Ziekenhuispsychiatrie en Geriatrie om vragen over delier te beantwoorden. Age Hunse, initiatiefnemer en verpleegkundig specialist ggz binnen het Psycho Somatisch Team vertelt.

Wat is de deliertelefoon precies?
‘Met de Deliertelefoon kunnen collega’s ons op één nummer bereiken als ze het idee hebben dat een patiënt een delier heeft of aan het ontwikkelen is. Wij helpen dan verder met de juiste behandeling of triage. Aan de ene kant is het een service voor artsen en verpleegkundigen, aan de andere kant krijgen wij alle problemen en vragen rond delier goed in kaart. Het nummer is uitsluitend bedoeld voor intern gebruik: dus voor artsen, verpleegkundigen en andere paramedici. Niet voor familie of mantelzorgers, nee. Al hebben die er natuurlijk wel baat bij als het nummer door onze medewerkers wordt geraadpleegd.’ 

Waarom nou juist een deliertelefoon?

‘Delier komt landelijk steeds meer voor, ook in ons ziekenhuis. Dat komt mede door de vergrijzing. We merken dat een delier nog regelmatig te laat wordt opgemerkt. Soms vertonen patiënten al drie, vier dagen delirante symptomen als wij in consult worden geroepen. Daarbij is het voor artsen en verpleegkundigen soms onduidelijk wie precies ingeschakeld moet worden bij een delier, een geriater of psychiater. Door de deliertelefoon is het laagdrempelig om onze hulp in te schakelen, je kunt met alle twijfels en vragen bij ons terecht. Daarbij is delierpreventie natuurlijk landelijk een hot item, mede door het VMS Veiligheidsprogramma thema kwetsbare ouderen. We hebben dan ook al veel  dingen uitgeprobeerd rond delier: rooming-in, een klok en kalender bij de patiënt plaatsen die kunnen helpen bij tijdsoriëntatie, je kent het wel. Maar we zochten nog een manier om alle vragen wat beter en sneller te reguleren, en daar is de Deliertelefoon uitermate geschikt voor.’

Lees ook…
Vijf dingen die alle verpleegkundigen moeten weten over delier
Lees meer>>

Met wat voor vragen bellen verpleegkundigen de deliertelefoon vooral?
‘Ze bellen bijvoorbeeld bij twijfel: een patiënt heeft licht delirante symptomen, maar is het daadwerkelijk een delier, of is het iets anders? En als een patiënt al een delier heeft, wordt gebeld om te overleggen over de lopende behandeling. De patiënt is achterdochtig, geagiteerd: wat kunnen we het beste doen? De patiënt hallucineert, moeten we daarin meegaan of hem juist afleiden? En is rooming-in een optie voor deze patiënt, of juist niet? Er is zoveel dat je als verpleegkundige kunt doen om een delier te voorkomen of te behandelen, het is goed dat ze ons tot nu toe aardig weten te vinden.’

Is er al interesse getoond door andere ziekenhuizen? 
‘Sterker nog: we zijn geïnspireerd door een ander ziekenhuis. Het Martini Ziekenhuis in Groningen had al ervaring met een dergelijk initiatief, zij waren enthousiast. Samen met de afdelingen Ziekenhuispsychiatrie en Geriatrie zijn we toen ook in Nij Smellinghe gestart. Of het een succes is kan ik nog niet echt zeggen, we zijn immers net begonnen. In februari gaan we de eerste periode evalueren.’

Gepubliceerd op: 29 januari 2016
Door: Nienke Berends

Thema:

Ouderenzorg

Tags:

Delier Ouderenzorg

Lees Interacties

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Praktijk Ouderenzorg

icon-Ouderenzorg

Ouderenzorg

‘Lastige situaties moet je voor je zien’

icon-Ouderenzorg

Ouderenzorg

Ontwikkelingen in de ouderenzorg

icon-Ouderenzorg

Ouderenzorg

Student Corner: ‘Slecht slapen van patiënten is een verpleegkundig probleem’

icon-Ouderenzorg

Ouderenzorg

4 veelvoorkomende mondproblemen bij ouderen

icon-Ouderenzorg

Ouderenzorg

Waarom mondzorg bij ouderen meer aandacht verdient (en op welke manier)

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren