Cliënten in verpleeghuizen en thuiszorg zijn tevreden over de incontinentiezorg die zij krijgen. Waar ze de zorg vorig jaar nog met een 6 beoordelden, geven zij nu een 7.4.
De resultaten zijn het effect van het Betertraject Continentie van Zorg voor Beter. Daaraan deden 17 zorgorganisaties een jaar lang mee. Al snel bleek dat eenvoudige oplossingen flink kunnen bijdragen aan betere continentiezorg en dus betere kwaliteit van leven van de cliënt. Het verwijderen van obstakels in de gang zodat er een goede doorgang is naar het toilet, is daar een voorbeeld van.
Urine-incontinentie bij ouderen
Om cliënten met urine-incontinentie goed te kunnen behandelen is het belangrijk dat de huisarts, specialist ouderengeneeskunde of uroloog vaststelt om welke vorm van urine-incontinentie het gaat. ‘Functionele incontinentie komt het meeste voor in de langdurende zorg en wordt veroorzaakt door lichamelijke of praktische beperkingen’, legt Sabina Mak, programmamedewerker bij Vilans, uit. ‘Cliënten kunnen bijvoorbeeld het toilet niet meer vinden. Als je dat weet, kun je ervoor zorgen dat de cliënt zo min mogelijk hoeft te zoeken door bijvoorbeeld een pictogram op de wc-deur te hangen.’
Fysieke belasting verpleegkundigen
Incontinentiezorg gaat niet alleen gepaard met zware fysieke belasting voor de verzorgenden en verpleegkundigen, maar ook met schaamte, onzekerheid en depressieve gevoelens bij de cliënt. Continentiezorg vraagt daarnaast veel tijd van verzorgenden en verpleegkundigen in verpleeghuizen, verzorgingshuizen en de thuiszorg. En die tijd is er meestal niet.
Overbodig incontinentiemateriaal
Stichting Elisabeth in Breda bijvoorbeeld heeft dit voortvarend opgepakt. ‘We hadden een klein budget en kozen daarom eerst voor kleine verbeteracties’, zegt Miriam Wilmot, fysiotherapeut en adviseur verbetermanagement. ‘We hebben katrollen aan de toiletdeuren bevestigd, meer ruimte gecreëerd in de huiskamer en de wasmanden en overbodig incontinentiemateriaal uit de badkamers gehaald.’ Dit zijn kleine aanpassingen, maar zorgen er wel voor dat de cliënten nu op tijd hun toilet bereiken. Miriam vertelt: ‘Het leuke van deze verbeteracties is dat resultaten direct zichtbaar zijn!’
Zorg voor Beter
Door: redactie Nursing
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account