• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Praktijk Ouderenzorg

Rechten bewoners zorginstelling vastgelegd

Gepubliceerd op: 17 januari 2011
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

De rechten van patiënten in zorginstellingen worden voortaan vastgelegd in een individueel zorgplan. Dat betekent dat vooraf wordt afgesproken welke handelingen verpleegkundigen en verzorgenden moeten uitvoeren. Het is de kern van de Beginselenwet zorg, waarmee de ministerraad heeft ingestemd, op voorstel van staatssecretaris Veldhuijzen van Zanten (VWS).

‘De afspraken die de patiënt maakt met de instelling zullen voortaan leidend zijn’, stelde de staatssecretaris afgelopen vrijdag in een toelichting. Als voorbeeld noemde ze dat een patiënt die incontinent is, afspraken kan maken dat personeel na een belletje komt met washand en schone kleren.

Rechten van bewoners
Andere voorbeelden van rechten in de Beginselenwet zijn onder andere het recht op dagelijkse lichamelijke hygiëne, gezond en voldoende eten en drinken, een schone, verzorgde eigen kamer, een respectvolle bejegening, een zinvolle daginvulling, beweging en dagelijkse buitenlucht. Ook moet er de mogelijkheid zijn tot het beleven van godsdienst, levensovertuiging of seksuele geaardheid en aandacht voor ontwikkeling en ontplooiing.

Interne klachtenprocedure
Als een zorginstelling niet voldoet aan de afspraken, kan de patiënt een interne klachtenprocedure starten. Als dat niet afdoende is, kan de inspectie of de rechter worden ingeroepen.

Dialoog met patiënt
Het kabinet hoopt dat met deze wet het zorgplan daadwerkelijk op basis van dialoog tot stand komt. Als daarvoor onvoldoende tijd is, moet de leiding van een zorginstelling daarin verandering brengen.

De voorstellen van Veldhuijzen van Zanten worden naar de Tweede Kamer gestuurd. De bedoeling is dat het wetsvoorstel dit voorjaar aan de Raad van State wordt voorgelegd voor advies.

Rijksoverheid.nl / Zorgvisie
Door: redactie Nursing

Gepubliceerd op: 17 januari 2011
Door: Redactie Nursing

Thema:

Ouderenzorg

Tags:

Ouderenzorg

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Praktijk Ouderenzorg

icon-Ouderenzorg

Ouderenzorg

‘Lastige situaties moet je voor je zien’

icon-Ouderenzorg

Ouderenzorg

Ontwikkelingen in de ouderenzorg

icon-Ouderenzorg

Ouderenzorg

Student Corner: ‘Slecht slapen van patiënten is een verpleegkundig probleem’

icon-Ouderenzorg

Ouderenzorg

4 veelvoorkomende mondproblemen bij ouderen

icon-Ouderenzorg

Ouderenzorg

Waarom mondzorg bij ouderen meer aandacht verdient (en op welke manier)

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren