• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Praktijk Patiëntveiligheid

Kwaliteit van zorg bij hartpatiënt wisselt sterk

Gepubliceerd op: 1 februari 2007
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

De kwaliteit van behandeling van mensen met hartproblemen verschilt per ziekenhuis enorm. Ook zijn er grote verschillen in de behandeling en begeleiding op zich.

Dat schrijven medewerkers van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) in het vakblad Medisch Contact dat vandaag verschijnt. Ze willen dat er meer eenheid in behandeling komt.

Geen zin
Het gebeurt volgens de inspectie dat cardiologen geen zin hebben hun patiënten af te staan aan een zogenoemde hartfalenpoli. Op deze speciale afdeling kunnen hartpatiënten terecht voor routinebegeleiding en behandeling. Naar de mening van de inspectie kan het dus zo zijn dat de patiënt door de onwil van een specialist belangrijke zorg misloopt. Ook komt het voor dat een specialist geen contact heeft met de huisarts over patiënten, zegt de IGZ.

Werkwijze
Daarbij zijn er grote verschillen in werkwijze tussen de hartfalenpoli’s onderling, constateren de IGZ-medewerkers in het artikel.
Zo laat het ene ziekenhuis een zogenoemde hartfalenverpleegkundige patiënten helpen, maar schakelt een ander thuiszorg in voor de dagelijkse zorg en begeleiding. In het ene ziekenhuis mag een verpleegkundige zelf medicijnen voorschrijven en onderzoek doen, terwijl een ander ziekenhuis dat niet toestaat.

Goede voorbeelden
De inspectie vindt dat ziekenhuizen meer van elkaar moeten leren en de goede voorbeelden moeten overnemen.

Gepubliceerd op: 1 februari 2007
Door: Redactie Nursing

Thema:

Patiëntveiligheid

Tags:

Inspectie Patiëntveiligheid

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Praktijk Patiëntveiligheid

icon-Patiëntveiligheid

Patiëntveiligheid

Blog Barbara: ‘Een doffe klap. De patiënt is uit zijn bed gevallen’

icon-Patiëntveiligheid

Patiëntveiligheid

Continu meten vitale functies zonder alarmmoeheid: zo kan het

icon-Patiëntveiligheid

Patiëntveiligheid

Blog Barbara: ‘Eigen regie en therapietrouw gaan niet altijd samen’

icon-Patiëntveiligheid

Patiëntveiligheid

Gastblog IGJ: ‘Ausculteren bij een neusmaagsonde kan echt niet meer’

icon-Patiëntveiligheid

Patiëntveiligheid

Apenpokken of monkeypox: dit moet je weten als verpleegkundige

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren