UTRECHT – Ziekenhuispatiënten kunnen nu nog beter communiceren met hun hulpverleners, dankzij de nieuwe Patiëntveiligheidskaart. Deze is sinds gisteren in ieder ziekenhuis verkrijgbaar.
Doel is de patiëntveiligheid in ziekenhuizen te
vergroten. Bij de kaart hoort een gebruikershandleiding voor zorgverleners.
Risico’s in ziekenhuizen
Patiëntveiligheid gaat om het voorkomen van schade die patiënten
ondervinden als gevolg van incidenten in het ziekenhuis. Patiënten zijn zich
niet altijd bewust van de risico’s die verbonden zijn aan het verblijf in een
ziekenhuis, laat staan dat zij weten wat zij zelf kunnen doen om de veiligheid
van hun zorgproces te beïnvloeden. Om hen daarbij te ondersteunen is de
Patiëntveiligheidskaart ontwikkeld.
ondervinden als gevolg van incidenten in het ziekenhuis. Patiënten zijn zich
niet altijd bewust van de risico’s die verbonden zijn aan het verblijf in een
ziekenhuis, laat staan dat zij weten wat zij zelf kunnen doen om de veiligheid
van hun zorgproces te beïnvloeden. Om hen daarbij te ondersteunen is de
Patiëntveiligheidskaart ontwikkeld.
Handleiding
De Patiëntveiligheidskaart en de handleiding zijn ontwikkeld door de
Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie in samenwerking met het met het
Landelijk Expertisecentrum Verpleging & Verzorging, de Orde van Medisch
Specialisten, het Universitair Medisch Centrum Utrecht en de Isala klinieken.
Het project werd gefinancierd door ZON MW.
Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie in samenwerking met het met het
Landelijk Expertisecentrum Verpleging & Verzorging, de Orde van Medisch
Specialisten, het Universitair Medisch Centrum Utrecht en de Isala klinieken.
Het project werd gefinancierd door ZON MW.
De patientveiligheidskaart is te
downloaden op de website van het platform patiëntveiligheid.
downloaden op de website van het platform patiëntveiligheid.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account