• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Praktijk Patiëntveiligheid

'Verpleegkundige moet zich verantwoordelijker voelen'

Gepubliceerd op: 27 november 2009
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Verpleegkundigen en andere professionals in de zorg moeten zich verantwoordelijker voelen voor kwaliteit en veiligheid in hun instelling. Het belang van de patiënt staat daarbij voorop.

ok moeten zij elkaar erop aanspreken wanneer richtlijnen of andere normen niet goed worden nageleefd en leren open te staan voor kritiek.

Kwaliteit van zorg
Dit staat in het rapport ‘De Staat van de Gezondheidszorg’ 2009 van de Inspectie van de Gezondheidszorg (IGZ). De kwaliteit van de zorg en de veiligheid van cliënten en patiënten zijn daarin samengevat op vier centrale waarden: de wil om vakmanschap te realiseren, de wil om samen te werken, de wil om te leren en de wil om zich te verantwoorden.

Roep elkaar tot verantwoording
‘Als men zich daar niet aan kan houden is kwaliteits- en veiligheidsbeleid in instellingen gedoemd te mislukken,’ aldus de Inspectie. Met het rapport wil de IGZ de sector een spiegel voorhouden. ‘We doen een appèl op bestuurders, toezichthouders en professionals om verantwoordelijkheden te benoemen’, licht Wim Schellekens, hoofdinspecteur curatieve zorg, toe op Zorgvisie.nl. ‘Ze moeten werken aan cultuur waarin het normaal is om elkaar ter verantwoording te roepen als dingen fout gaan. Dat is de beste manier om ons buiten de deur te houden.’

Interesse in dit onderwerp? Bezoek dan op het Nursing Event (13 en 14 december) de seminars:

  • Patiëntveiligheid (i.s.m. het LEVV)
  • Vakinhoudelijk leiderschap, neem het heft in handen (i.s.m. het LEVV)

en de workshop:

  • Morgen doe ik het anders

IGZ
Door: redactie Nursing

Gepubliceerd op: 27 november 2009
Door: Redactie Nursing

Thema:

Patiëntveiligheid

Tags:

Inspectie Patiëntveiligheid

Lees Interacties

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Praktijk Patiëntveiligheid

icon-Patiëntveiligheid

Patiëntveiligheid

Blog Barbara: ‘Een doffe klap. De patiënt is uit zijn bed gevallen’

icon-Patiëntveiligheid

Patiëntveiligheid

Continu meten vitale functies zonder alarmmoeheid: zo kan het

icon-Patiëntveiligheid

Patiëntveiligheid

Blog Barbara: ‘Eigen regie en therapietrouw gaan niet altijd samen’

icon-Patiëntveiligheid

Patiëntveiligheid

Gastblog IGJ: ‘Ausculteren bij een neusmaagsonde kan echt niet meer’

icon-Patiëntveiligheid

Patiëntveiligheid

Apenpokken of monkeypox: dit moet je weten als verpleegkundige

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren