• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Praktijk Patiëntveiligheid

Ziekenhuis is complexer dan een raffinaderij

Gepubliceerd op: 15 maart 2007
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Onderzoeken naar kwaliteit en veiligheid van Nederlandse ziekenhuizen leveren nog steeds teleurstellende resultaten op. Herre Kingma legt uit dat de olietanker maar langzaam bijdraait  

De
recente opwinding over een kritisch rapport van de Inspectie voor de
Gezondheidszorg
(IGZ) heeft Herre Kingma, bestuursvoorzitter van het Medisch
Spectrum Twente, niet onberoerd gelaten. Uit het rapport blijkt dat bij veel
Nederlandse ziekenhuizen de voorbereiding op een operatie te wensen overlaat en
dat die situatie leidt tot risico’s voor de patiënt.
 
Als voormalig inspecteur- generaal voor de gezondheidszorg heeft Kingma verbetering
van kwaliteit en veiligheid
op de agenda gezet. ‘Met het rapport is niets
mis en het legt een heleboel dingen bloot’, zegt Kingma. Maar over de reactie op
het rapport is hij minder enthousiast. ‘De media springen erop en men roept
onmiddellijk schande. De samenleving wil genoegdoening voor wat de patiënt is
aangedaan en afrekenen met degene die de fout heeft gemaakt.’
 
Meppen
Dat is volgens Kingma niet de meest productieve
reactie. ‘Toen ik bij de Inspectie kwam vond ik ook dat het wat strenger moest.
Maar uit een rapport van de Amerikaanse gezondheidsraad uit 1999 werd mij al
snel duidelijk dat meppen niet zo veel zin heeft.’  Het rapport liet zien
dat veel fouten niet in de eerste plaats het gevolg zijn van falen van het
individu, maar van de complexiteit van het systeem. Aan een medische fout gaat
vaak een aantal stappen vooraf, bijvoorbeeld de overlegmomenten waarin
informatie verloren gaat.
 
Het probleem van fouten die door het systeem veroorzaakt worden is dat zij
niet zo eenvoudig op te lossen zijn. Kingma ondervindt dat in zijn rol als
ziekenhuisbestuurder. ‘Je bent bezig met het bijdraaien van een supertanker. Je
kan fouten niet verbieden. Dat is hetzelfde als het verbieden van een wachtlijst
of een file. Daarmee heb je het probleem nog niet opgelost. De wil tot goed
samenwerken is er wel, maar je moet het ook georganiseerd krijgen.’
 
Lees het volledige bericht op de site van Farma Actueel.
 

Gepubliceerd op: 15 maart 2007
Door: Redactie Nursing

Thema:

Patiëntveiligheid

Tags:

Inspectie Patiëntveiligheid

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Praktijk Patiëntveiligheid

icon-Patiëntveiligheid

Patiëntveiligheid

Blog Barbara: ‘Een doffe klap. De patiënt is uit zijn bed gevallen’

icon-Patiëntveiligheid

Patiëntveiligheid

Continu meten vitale functies zonder alarmmoeheid: zo kan het

icon-Patiëntveiligheid

Patiëntveiligheid

Blog Barbara: ‘Eigen regie en therapietrouw gaan niet altijd samen’

icon-Patiëntveiligheid

Patiëntveiligheid

Gastblog IGJ: ‘Ausculteren bij een neusmaagsonde kan echt niet meer’

icon-Patiëntveiligheid

Patiëntveiligheid

Apenpokken of monkeypox: dit moet je weten als verpleegkundige

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren