De kwaliteit van zorg in verpleeg- en verzorgingshuizen en de thuiszorg (VVT) is in 2009 verbeterd. Ook waren de cliënten positief over hun ervaringen met de zorg. Dat blijkt uit het branchebeeld 2009 van het Kwaliteitskader Verantwoorde zorg van Actiz.
Cliënten geven in het branchebeeld aan dat zij positief zijn over de professionaliteit en veiligheid en de bejegening door het personeel. Al met al ervaren de cliënten hun zorg als vakkundig en veilig. Ook voelen ze zich serieus genomen en is er een aandachtig luisterend oor als dat nodig is. Tegelijk geven cliënten aan dat zij soms te lang moeten wachten op een zorgverlener en dat zij graag wat meer persoonlijke aandacht zouden krijgen los van de zorg.
Minder doorligwonden en vrijheidsbeperking
De kwaliteit van zorg wordt gemeten aan de hand van twaalf indicatoren voor verpleeg- en verzorgingshuizen en twee voor de zorg thuis. Uit de metingen blijkt dat in verpleeg- en verzorgingshuizen vrijheidsbeperkende middelen minder werden ingezet dan voorgaande jaren. De grootste kwaliteitsverbeteringen werden behaald bij het terugdringen van doorligwonden, het voorkomen van gewichtsverlies en het stellen van de diagnose bij mensen met incontinentie.
Kwaliteit beschikbaarheid personeel
Voor zowel verpleeg- en verzorgingshuizen als thuiszorg geldt dat de indicator ‘Ervaren beschikbaarheid personeel’ een punt van zorg is. ‘Organisaties scoren relatief laag, terwijl cliënten het onderwerp erg belangrijk vinden. De vragen gaan intramuraal over snelle hulp bij toiletgang, bij pijn, bij een druk op de bel. De thuiszorglijst bevat een aantal vragen van een andere aard, bijvoorbeeld of vervanging goed is geregeld, of de zorg flexibel kan zijn, en of het aantal verschillende zorgverleners bevalt. In de loop der jaren is het personeel in de VVT in aantal afgenomen en is het opleidingsniveau lager geworden. Blijkbaar voelt de cliënt dat’, staat te lezen in het branchebeeld Kwaliteit 2009.
Onderzoeksgegevens
In 2009 hebben in totaal circa 1.900 verpleeg-, verzorgingshuizen en locaties en thuiszorgorganisaties hun zorginhoudelijke resultaten gemeten. Aan het CQ-onderzoek (Consumer Quality onderzoek) namen ruim 50.000 cliënten deel, die vragen beantwoorden over hun ervaringen met de zorg. De kwaliteit van zorg wordt gemeten aan de hand van twaalf indicatoren voor verpleeg- en verzorgingshuizen en twee indicatoren voor de zorg thuis.
Op de hoogte blijven? Volg nursing.nl op Twitter!
Actiz
Door: redactie Nursing
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account