• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Praktijk Wijkverpleging

Administratieve rompslomp

Gepubliceerd op: 28 februari 2008
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Wie zal dat betalen, zoete lieve Gerritje? Hoe toepasselijk is tekst van dit kinderliedje soms voor de thuiszorg. Bij elke nieuwe zorgvraag die binnenkomt, moeten de financiën geregeld zijn. Anders is er een probleem.

Gelukkig hoef ik in mijn werk bij het VTT-team die vraag niet altijd te stellen. Meestal worden wij ingeschakeld als er al een indicatie is, en er dus toestemming is voor zorg in de thuissituatie. Toch moet je ook hier weer oppassen.

Zo krijg ik een huisarts aan de telefoon die vraagt of er met spoed een verblijfskatheter kan worden ingebracht bij een oudere man die terminaal is. Wij hebben in de auto altijd een tweetal kathetersetjes liggen, dus dat is het probleem niet. Bovendien: ik ben op dat moment hemelsbreed 300 meter van het betreffende adres weg. En ik kan ook nog eens gelijk komen.

In een klein kamertje ligt de cliënt. Zwaar ademend, nauwelijks aanspreekbaar. Ik leg uit wat ik kom doen. Hij doet zijn ogen even open als hij mijn – voor hem onbekende – stem hoort. Hij knikt, nauwelijks zichtbaar.

Na de handeling ga ik op zoek naar de map, en dan blijkt dat er een andere thuiszorgorganisatie is ingezet dan die waarvoor ik werk. Oeps! Nu hebben wij de onderlinge afspraak dat wij de voorbehouden handelingen op verzoek van andere zorgorganisaties uitvoeren, maar dan moet daar wel eerst overleg over zijn geweest. Maar die huisarts heeft natuurlijk gedacht: ‘thuiszorg is thuiszorg’…

Twee dagen later volgt inderdaad een moeizaam telefoongesprek met de afdeling administratie van de andere zorgaanbieder. “Hoe is het toch mogelijk dat u zonder overleg die katheter hebt ingebracht…”

De volgende keer ga ik toch maar weer even na of alles administratief geregeld is, voordat ik met spoed iets ga doen.

Kennen jullie ook van die voorbeelden, waarbij het snelle leveren van zorg wordt gehinderd door administratieve regeltjes?

Gepubliceerd op: 28 februari 2008
Door: exed-admin

Thema:

Wijkverpleging

Tags:

Ouderenzorg Wijkverpleging

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Praktijk Wijkverpleging

icon-Wijkverpleging

Wijkverpleging

Deze wijkverpleegkundigen zweren bij duale aansturing: ‘We bepalen nu zelf hoe we zorg verlenen’

icon-Wondzorg

Wondzorg

3 vragen over gedeelde wondzorg: ‘Cliënten kunnen meer wondzorgtaken zelf doen’

Oude vrouw ligt in bed in haar huiskamer.
icon-Wijkverpleging

Wijkverpleging

‘Zorgarrangeur’ kan wijkverpleegkundige of casemanager dementie zijn

Verpleegkundigen in de wijk in overleg.
icon-Wijkverpleging

Wijkverpleging

Reablement in de wijk: ‘Cliënten zijn blij als ze weer regie hebben over hun leven’

icon-Oncologie

Oncologie

Behandeling kanker thuis verhoogt kwaliteit van leven

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren