• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Praktijk Wijkverpleging

Buurtzorgcliënten meest tevreden over kwaliteit van zorg

Gepubliceerd op: 26 februari 2009
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

In vergelijking met ruim 9.500 cliënten van 307 andere thuiszorgorganisaties ervaren de cliënten van Buurtzorg de kwaliteit van zorg als bovengemiddeld op tien van de veertien kwaliteitsindicatoren voor de thuiszorg, zo heeft het Nivel gemeten. Met een 8,5 heeft Buurtzorg het hoogste rapportcijfer van alle organisaties.

Uit het onderzoek van het Nivel blijkt dat de ervaringen van Buurtzorgcliënten met ‘het zorgplan’, ‘de aandacht voor dagbesteding en participatie’, ‘de zelfstandigheid van de cliënt’ en ‘het mentaal welbevinden van de cliënt’ op het landelijk gemiddelde ligt (3 sterren). Op de overige tien indicatoren scoort Buurtzorg beter dan het landelijk gemiddelde. Vier sterren zijn er voor: ‘inspraak en overleg’, ‘bejegening’, ‘informatie’, ‘lichamelijke verzorging’, ‘veiligheid woon-leefomgeving’, ‘betrouwbaarheid zorgverleners’ en ‘samenhang in zorg’. Uitschieters met vijf sterren zijn: ‘telefonische bereikbaarheid’, ‘professionaliteit en veiligheid’ en ‘beschikbaarheid van personeel’.

 

Afwijkende populatie

Het Nivel concludeerde in 2008 in het rapport ‘Buurtzorg: nieuw en toch vertrouwd’ al dat Buurtzorgcliënten positief waren over de kwaliteit van zorg. Toen kon de vergelijking met andere thuiszorgorganisaties nog niet worden gemaakt. Bovendien konden de onderzoekers op voorhand niet uitsluiten dat eventuele verschillen in cliëntoordelen door een verschil in cliëntpopulatie veroorzaakt werden. Nu heeft het Nivel deze beide aspecten aanvullend onderzocht en erover gerapporteerd in ‘Ervaringen van Buurtzorgcliënten in landelijk perspectief’.

Het blijkt dat Buurtzorg inderdaad een andere populatie bedient dan andere thuiszorgorganisaties. Buurtzorgcliënten zijn relatief goed opgeleid, hebben minder lang thuiszorg nodig en vinden zichzelf minder gezond. Verder zijn lichamelijke beperkingen en handicaps voor hen minder vaak een aanleiding voor thuiszorg, maar ontvangen zij vaker verpleging. Dit duidt erop dat Buurtzorg wellicht meer palliatieve of complexe cliënten heeft. Voor deze verschillen in populatie is gecorrigeerd volgens de methode van het Centrum Klantervaring Zorg.

Omdat Buurtzorg zo hoog scoort bij cliënten, beveelt het Nivel aan nader onderzoek te doen naar de onderliggende mechanismen die de organisatie tot zo’n succes maken.

 

Netwerkorganisatie

Buurtzorg is een snel groeiende, landelijke netwerkorganisatie in de thuiszorg, opgericht als reactie op schaalvergroting en de zogenoemde stopwatchzorg. De netwerkorganisatie bestaat uit zelfsturende kleine teams van tien tot vijftien (wijk)verpleegkundigen en ziekenverzorgenden. De teams werken verspreid over het hele land en leveren thuiszorg aan zelfstandig wonende cliënten in een bepaalde wijk. Belangrijke kenmerken van Buurtzorg zijn de nauwe samenwerking met de huisartsen uit de buurt en het feit dat de zorg aan de patiënt zoveel mogelijk door een vaste (wijk)verpleegkundige of ziekenverzorgende wordt gegeven. Buurtzorgmedewerkers richten zelf hun werkruimte in, regelen hun werkrooster, bepalen welke bijscholingen zij nodig hebben, initiëren zelf contacten en overleggen met andere zorgverleners. Het centrale kantoor in Almelo en regionaal werkende coaches ondersteunen de teams daarbij.

 

Zie ook de rapporten van het Nivel:

‘Ervaringen van Buurtzorgcliënten in landelijk perspectief’

‘Buurtzorg: nieuw en toch vertrouwd’

Gepubliceerd op: 26 februari 2009
Door: Redactie TvV

Thema:

Wijkverpleging

Tags:

TVZ Wijkverpleging

Lees Interacties

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Praktijk Wijkverpleging

icon-Wijkverpleging

Wijkverpleging

Deze wijkverpleegkundigen zweren bij duale aansturing: ‘We bepalen nu zelf hoe we zorg verlenen’

icon-Wondzorg

Wondzorg

3 vragen over gedeelde wondzorg: ‘Cliënten kunnen meer wondzorgtaken zelf doen’

Oude vrouw ligt in bed in haar huiskamer.
icon-Wijkverpleging

Wijkverpleging

‘Zorgarrangeur’ kan wijkverpleegkundige of casemanager dementie zijn

Verpleegkundigen in de wijk in overleg.
icon-Wijkverpleging

Wijkverpleging

Reablement in de wijk: ‘Cliënten zijn blij als ze weer regie hebben over hun leven’

icon-Oncologie

Oncologie

Behandeling kanker thuis verhoogt kwaliteit van leven

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren