Efficiency in de zorg is een modewoord, maar vaak ook taboe. Maar we zullen er toch steeds meer aan moeten geloven.
De kosten stijgen de pan uit! Er wordt meer dan een verdubbeling verwacht van de kosten van verpleging en verzorging uit de VVT-sector. Betaalden we er in 2009 nog bijna 11 miljard euro voor, in 2030 is de verwachting dat we hiervoor 25 miljard euro moeten ophoesten. Alles gaat volgens schema. Protocollen en richtlijnen zijn daarbij leidend.
We zullen er met zijn allen wat aan moeten doen, want zo kan het niet veel langer! Ik voel me net zo’n onheilsprediker, die op de zeepkist het einde van de tijden (lees einde van kwaliteit in de zorg) staat te verkondigen.
En toch. We kunnen het met gemak wat beter inrichten als we maar wat logischer nadenken en ons niet vasthouden aan het motto: u vraagt, wij draaien.
Een voorbeeld: een huisarts vraagt recent een morfinepompje aan bij een meneer die weinig baat heeft bij de oxycontin die hij gebruikt. ‘Het moet vandaag’ meldt de arts, die er vergeet bij te vermelden dat hem dat veel beter uitkomt. Morgen is hij naar bijscholing en heeft zijn collega dan in ieder geval de zorg voor het pompje niet meer. De cliënt maakt het niets uit.
Sterker nog, die had liever gehad dat zijn dochter er de volgende ochtend bij had kunnen zijn, want die had nog wel wat vraagjes.
Gevolg: een collega werkt bijna 2 uur over boven de 9 uur die al gepland stonden. De zorgverzekeraar vergoedt alleen het uur zorg ‘achter de voordeur’. Was deze afspraak in de route van de volgende dag meegenomen, dan was dit bezoek gepland na het bezoek aan een cliënt in dezelfde wijk.
We zullen af moeten van de heilige drive die wij als verpleegkundigen en verzorgenden hebben: alles voor de zieke medemens, liefst gisteren dan vandaag thuis vanuit het ziekenhuis. Natuurlijk willen we allemaal het beste voor onszelf, en daarom ook voor anderen, toch?!
Maar, waarom mag er wel een wachtlijst bestaan voor een bezoek aan de specialist in het ziekenhuis, maar moet de cliënt altijd zo snel mogelijk door de thuiszorg worden geholpen? Door de marktwerking, omdat er meer kapers op de kust zijn? Omdat het zo goed op je website staat dat je altijd zorg kunt leveren?
Nou, ik word liever geholpen door deskundige verpleegkundigen en verzorgenden, die niet alleen tijd voor me hebben, maar die ook de kennis en kunde in huis hebben om mijn zorg optimaal te laten zijn. Eerlijk gezegd wacht ik dan liever op die goede zorg, dan geholpen te worden door een in het keurslijf van dwangtijden geperste, oververmoeide zuster of broeder. Een collega die – als je erop doorvraagt – steen en been kan klagen over de leidinggevenden die in elk gesprek die ze beroepsmatig met je hebben, het woord ‘productie’ diverse malen laten vallen.
Efficiënt werken in de zorg betekent voor mij: zuinig zijn op jezelf, je collega’s, het budget voor de zorg. Zorg accepteren tot een aanvaardbare hoeveelheid, en ‘nee’ durven zeggen als de ruimte er niet meer is om nieuwe zorg aan te nemen. We moeten echt met zijn allen zuinig zijn op wat we nog hebben, om niet straks tot de ontdekking te komen dat we door de roofbouw op onze gezondheid en de gezondheidszorg in het algemeen, worden geconfronteerd met meer beperkingen dan ons lief is.
Of ben ik teveel aan het doemdenken?!
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account