• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Praktijk Wijkverpleging

Familie van een cliënt heeft (onterecht!) over mij geklaagd bij mijn manager. Wat nu?

Gepubliceerd op: 13 januari 2009
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Vraag:

Ik werk in de thuiszorg bij een mevrouw die heel erg getraumatiseerd is. Zij heeft veel ruzie met haar familie, en nu heeft de familie mij verantwoordelijk gesteld voor haar gedrag. Dit terwijl de familie mij niet kent. Het ergste is dat ze mij vroegen of ik geld nodig had. Omdat ze dachten dat ik uit was op het geld van mijn cliënte. Dit deed mij vreselijk veel pijn. Mijn manager is op de hoogte van de situatie; de familie heeft bij haar geklaagd. Mijn manager vond het een onduidelijke klacht en heeft mij vooralsnog gevraagd niets te doen. Als voor mij de situatie uit de hand zou lopen, moest ik haar maar weer bellen. Maar ik hoef dit toch niet te pikken?

 

Antwoord:

De familie heeft blijkbaar geen officiële klacht ingediend bij de klachtencommissie van de thuiszorgorganisatie. Deze commissie volgt een procedure, waarbij ze advies geeft aan de Raad van Bestuur over het wel of niet gegrond zijn van de klacht.

Kleinere thuiszorginstellingen hebben echter niet altijd een klachtencommissie. Stel, de klacht is (deels) gegrond. Dan kan je werkgever je coaching aanbieden of een verbetertraject laten volgen. Er kan ook ontslag volgen via de kantonrechter. Dit is een arbeidsrechtelijke procedure.

 

Wederhoor

Klachtencommissie of niet, er moet altijd sprake zijn van hoor en wederhoor bij de behandeling van een klacht. Ook je manager zou bij de directie kunnen aangeven of zij de klacht wel dan niet gegrond vindt. Dit is ook belangrijk bij een arbeidsrechtelijke procedure voor een ontslag. Je werkgever moet immers een dossier vormen over de zaak. De kantonrechter zal ook om een dossier vragen.

 

Maatregelen

Zelf zou je nogmaals met je manager contact kunnen opnemen als je de kritiek onterecht vindt. Kunnen er bijvoorbeeld maatregelen genomen worden richting de familie? Want als zorgverlener en zorgaanbieder kun je stellen: ‘Wij hebben een behandelovereenkomst (WBGO) met deze cliënt en zullen deze stopzetten bij misdragingen (door familieleden). De thuiszorgorganisatie draagt de cliënt dan over aan een andere zorginstelling. (2-2-2009)

Gepubliceerd op: 13 januari 2009
Door: Carel van den Bergh

Thema:

Wijkverpleging

Tags:

TVV Wijkverpleging

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Praktijk Wijkverpleging

icon-Wijkverpleging

Wijkverpleging

Deze wijkverpleegkundigen zweren bij duale aansturing: ‘We bepalen nu zelf hoe we zorg verlenen’

icon-Wondzorg

Wondzorg

3 vragen over gedeelde wondzorg: ‘Cliënten kunnen meer wondzorgtaken zelf doen’

Oude vrouw ligt in bed in haar huiskamer.
icon-Wijkverpleging

Wijkverpleging

‘Zorgarrangeur’ kan wijkverpleegkundige of casemanager dementie zijn

Verpleegkundigen in de wijk in overleg.
icon-Wijkverpleging

Wijkverpleging

Reablement in de wijk: ‘Cliënten zijn blij als ze weer regie hebben over hun leven’

icon-Oncologie

Oncologie

Behandeling kanker thuis verhoogt kwaliteit van leven

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren